Contractul cu Bechtel, reziliat
Contractul cu compania Bechtel pentru construirea autostrăzii Transilvania a fost reziliat, urmând ca statul român să plătească 37,2 milioane de euro şi datorii de 50 de milioane companiei americane.
Articol de Luminiţa Apostolescu, 30 Mai 2013, 08:38
Ministrul delegat pentru proiecte de infrastructură, Dan Şova, a precizat pentru Realitatea TV că suma va fi prevăzută în buget după rectificarea din luna iulie.
"Negocierile la Bechtel s-au încheiat, suma pe care o datorăm, conform contractului pentru reziliere, este 37,2 milioane de euro. Acesta este un drum pe care l-am discutat cu premierul Ponta în trei paşi. Primul pas era să încercăm rezilierea. Al doilea pas este să începem concesiunea autostrăzii. Şi al treilea pas este să realizăm finalmente această autostradă. Nu vă dau termene, vă spun doar că tot ce vom face va fi transparent. Idealul este să mergem de la Borş la Constanţa", a spus an Şova. ealizator: Construcţia tronsonului Braşov-Borş al autostrăzii Transilvania, început în baza unui contract cu o valoare de 2,2 miliarde de euro, încheiat cu compania Bechtel. După 11 ani de la semnarea contractului, statul român are doar 52 de kilometri de autostradă în funcţiune şi 1,4 miliarde de euro deja plătite", a spus Şova.
Amintim că în 23 mai, Dan Şova, a anunţat că pe 27 mai va fi reziliat contractul cu compania americană Bechtel privind construcţia Autostrăzii Transilvania, tot atunci urmând să fie anunţată şi suma pe care o mai are de achitat statul către constructor.
Premierul Victor Ponta l-a criticat pe Şova pentru că a făcut publică rezilierea contractului înainte ca acest lucru să se definitiveze.
Bechtel, în topul contractelor păguboase
Contractul este considerat unul dintre cele mai păguboase pentru statul român, în contextul în care până acum s-au plătit către Bechtel peste un miliard de euro şi s-au construit efectiv puţin peste 80 de kilometri de autostradă.
Contractul, în valoare de două miliarde două sute de milioane de euro, încheiat de statul român în anul 2003, cu compania americană Bechtel, pentru construirea Autostrăzii Transilvania, pe ruta Braşov-Cluj-Borş, a fost unul dintre cele mai păguboase din istoria României.
Este, practic, vorba de numai 52 de kilometri construiţi din totalul de 415, la un nivel de plăţi deja efectuate de un miliard patru sute de milioane de euro.
În plus, statul român mai are datorii către firma americană de aproximativ 50 de milioane de euro.