CFR Marfă, scoasă la vânzare
Pachetul majoritar de acţiuni al CFR Marfă a fost scos la vânzare prin licitaţie.
Articol de Iulian Olescu, 05 Aprilie 2013, 08:41
În anunţul de privatizare al CFR Marfă, Ministerul Transporturilor stabileşte un preţ de plecare de aproape 800 de milioane de lei şi criterii stricte pentru participanţi, care trebuie să-şi demonstreze capacitatea de a gestiona şi dezvolta una dintre cele mai improtante companii de stat, dar şi cu unele dintre cele mai mari probleme legate de ineficienţă şi datorii.
Autorităţile dau asigurări că importante companii din domeniul transportului feroviar şi-au arătat interesul pentru CFR Marfă.
Acestea au la dispoziţie ceva mai mult de două săptămâni pentru a se înscrie în prima etapă a licitaţiei. Alex
Participanţii trebuie să depună o garanţie de 10 milioane de euro, să plătească 10 mii de euro pentru dosarul de prezentare şi să demonstreze că au atât experienţă relevantă în domeniu, cât şi capacităţile financiare pentru a prelua şi dezvolta compania.
În prezent, CFR Marfă are datorii de un miliard şi jumătate de lei, dar acestea vor fi transformate în acţiuni, după cum explică ministrul transporturilor.
"Această privatizare - şi evaluarea acestei companii - este făcută în contextul în care noi vom transforma în acţiuni toate datoriile pe care compania le are la statul român, până la momentul privatizării. Important este că cel care va cumpăra această companie o va cumpăra fără aceste datorii", a spus Relu Fenechiu.
Ministrul spune că mai multe companii reprezentative din domeniu şi-au anunţat deja intenţia de participare.
"Pot să vă spun că erau 27 de companii care se interesaseră de privatizarea CFR Marfă, companii importante, nu vorbim de diverşi, şi opt companii importante care şi-au anunţat intenţia clară de a participa la procedură", a spus Relu Fenechiu.
Confrom anunţului, câştigătorul licitaţiei ar urma să fie anunţat la mijlocul lunii iunie, atunci când se va încheia ultima etapă a procesului de privatizare.
Privatizarea CFR Marfă, angajament luat în faţa FMI
Privatizarea companiei, care înregistrează mari pierderi, este un angajament luat în faţa creditorilor externi.
Documentul care stabilea strategia de privatizare a CFR Marfă a fost aprobat în şedinţa Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, din 5 februarie, cu menţiunea expresă ca privatizarea să se realizeze cu un investitor strategic.
Ulterior, Executivul a aprobat strategia prin care se propune vânzarea unui pachet majoritar de acţiuni de către un investitor strategic, fie către un consorţiu din care să facă parte investitori strategici şi financiari.
Selecţia se va realiza prin metode combinate cu criterii de precalificare a investitorilor, respectiv negociere pe bază de oferte preliminare şi neangajante, urmată de o licitaţie în plic, singurul criteriu de adjudecare fiind preţul oferit.
Contractul pentru serviciile de consultanţă pentru privatizare, în valoare de două milioane şi jumătate de lei, a fost atribuit în martie de Ministerul Transporturilor unei asocieri conduse de compania Deloitte.
La finalul lunii februarie, ministrul transporturilor anunţa noua conducere a CFR Marfă, alcătuită din economişti, ingineri şi jurişti şi a cărei menire era să redreseze pe cât posibil activitatea companiei.
România s-a angajat, la ultima vizită a reprezentanţilor FMI în ţară, să publice anunţul de privatizare pentru CFR Marfă până la finele lunii trecute şi să semneze contractul de vânzare a pachetului majoritar de acţiuni până la mijlocul lui mai.
Compania feroviară de transport marfă nu a mai înregistrat profit din anul 2007, în perioada 2008 - 2012 pierderile ridicându-se la aproximativ un miliard două sute de milioane de lei.