CCR a motivat neconstituţionalitatea Ordonanţei de Urgenţă privind migraţia aleşilor locali
CCR a publicat motivarea deciziei din 17 decembrie 2014 prin care a constatat că sunt neconstituţionale prevederile Legii privind aprobarea OUG 55/2014 privind migraţia aleşilor locali.
Articol de Mădălina Verman, 20 Ianuarie 2015, 13:11
Scopul real al Ordonanţei de Urgenţă privind migraţia aleşilor locali este de a-i orienta într-o anumită direcţie politică şi de a permite astfel constituirea unei noi majorităţi politice, aspecte care nu pot fi considerate situaţii extraordinare, susţine Curtea Constituţională în motivarea deciziei de neconstituţionalitate a controversatei Ordonanţe, informează readactorul RRA.
CCR şi-a motivat azi decizia din 17 decembrie 2014 prin care a constatat că sunt neconstituţionale prevederile Legii pentru aprobarea OUG 55/2014 privind migratia alesilor locali.
"Curtea constata că, în cauza de faţă, activitatea legislativă delegată a Guvernului interferează cu cea originară a Parlamentului, fără a se putea reţine existenta unei opţiuni guvernamentale care să anihileze rolul Parlamentului de unică autoritate legiuitoare a ţării. Faptul că o anumită soluţie legislativă promovată pe calea unei ordonanţe de urgenţă care are incidenţă asupra domeniului de aplicare a unei legi este contestabilă din punct de vedere constituţional nu înseamnă că ea însăşi reprezintă un act făţiş de eludare a voinţei Parlamentului exprimată prin lege. O atare concluzie s-ar putea desprinde nu numai din circumstanţele cauzei, ci şi din dinamica evoluţiei actelor normative; or, în cauza de faţă, reglementarea unei 'derogări' la lege nu denotă existenţa unei tensiuni normative între cele două instituţii fundamentale ale statului, ci reprezintă mai degrabă o viziune proprie, originală a Guvernului asupra necesităţii reglementării unei situaţii pur politice apărute în cursul anului 2014", se spune în document.
În privinţa efectelor, Curtea constată că Parlamentul va trebui să respingă prin lege ordonanţa de urgenta neconstituţională, şi să reglementeze măsurile necesare cu privire la efectele juridice produse pe perioada de aplicare a OUG 55/2014, respectiv între 2 septembrie 2014 şi data publicării prezentei decizii instanţei constituţionale în Monitorul Oficial.
Potrivit CCR, faptul că o alianţă politică ce s-a prezentat în alegeri cu liste comune încetează să mai existe nu înseamnă că aleşii locali care au candidat sau supleanţii îşi pierd apartenenţa politică, ei rămânând membri ai partidelor componente ale acesteia.
Potrivit jurisprudenţei CCR, constatarea neconstituţionalităţii unei legi de aprobare a unei ordonanţe a Guvernului include şi ordonanţa la care se referă, aceasta încetând să mai producă efecte juridice.
Decizia CCR este definitivă şi general obligatorie, se comunică preşedintelui României, preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi primului-ministru, mai informează redactorul RRA.