Autostrada Cormanic-Braşov, finalizată "cel târziu în 2017"
Tronsonul de autostradă Comarnic-Braşov va fi deschis circulaţiei în 2017 şi va costa 1,8 miliarde euro, a afirmat premierul Victor Ponta
Articol de Petruţa Obrejan, 16 Ianuarie 2014, 12:04
Autostrada Cormanic-Braşov va fi terminată cel târziu în 2017, conform memorandumului de înţelegere parafat de autorităţile române cu consorţiul de constructori Vinci-Strabag-Aktor.
Şantierul va fi inaugurat la primăvară, la sfârşitul lunii aprilie, după semnarea contractulu, a anunţat premierul Victor Ponta.
Şoferii care vor alege această rută vor plăti,a spus premierul.
"Practic, partea de proceduri de selectare a consorţiului s-a finalizat. Câştigător este consorţiul Vistrada. În acest moment se derulează negocieri pentru finanţarea proiectului cu băncile comerciale. În mod normal, până pe 20 aprilie trebuie să putem să semnăm, practic, contractul şi să inaugurăm organizarea de şantier atât dinspre Comarnic, cât şi dinspre Cristian. Autostrada va avea 53 de kilometri plus şapte kilometri de drumuri de legătură în aşa fel încât să se lege de Centura municipiului Braşov", a afirmat Ponta.
Premierul a explicat că tariful va fi fixat de guvern, iar sumele colectate vor fi folosite pentru a plăti ratele către constructori.
Primul contract cu criterii de performanţă
Până în 2017 statul român nu va plăti niciun ban pentru construirea tronsonului de autostradă Comarnic-Braşov, care înseamnă aproximativ 60 de km, a precizat ministrul pentru marile proiecte, Dan Şova, proiectul fiind finanţat integral de către bănci.
În opinia sa, construirea acestei autostrăzi nu va fi sortită eşecului, deşi, spunea ministrul, va fi o lucrare extrem de dificilă, ţinând cont de numărul mare de obiective, dar mai ales de traseul montan.
"Nu suntem în situaţia de a plăti de la buget bani şi cineva să se joace cu ei sau să zică 'domnule, mi-am luat banii, plec'. Nu. Pentru ca ei să ia bani, trebuie autostrada să fie terminată. Din momentul în care este terminată şi intră în exploatare, statul român începe să plătească bani pentru această autostradă. Este primul contract în care am introdus criteriile de performanţă. Deci se plăteşte numai ceea ce se realizează conform contractului, iar pe perioada de exploatare a celor 26 de ani CNADNR va rămâne permanent un supraveghetor extrem de dur pentru toate...Eu vă dau un exemplu. Spune: 'Domnule, noi /scriem/ trebuie să fie zăpada pe autostradă, stratul de zăpadă, în cele mai grave situaţii, 2 cm. Dacă este 3 cm le dăm mai puţini bani, măsurăm. Trebuie să aibe stratul de asfalt uzura la un anumit nivel. Dacă uzura este mai mare, le dăm mai puţini bani'. Deci totul se facepe criterii de performanţă, care sunt foarte clar menţionate în contract", a spus Dan Şova.
Costurile estimate ale acestui proiect, ce ar putea demara la mijlocul lunii aprilie se ridică la aproximativ 1,8 miliarde euro.
Tronsonul Comarnic Braşov va avea 53 de kilometri plus 7 kilometri de drumuri de legătură şi 3 tuneluri.
Costul va fi de 1,8 miliarde de euro, adică 28 de milioane de euro pentru un kilometru.
Contractul prevede concesionarea autostrăzii timp de 26 de ani de la finalizarea construcţiei.
PDL cere transparenţă totală
Partidul Democrat Liberal cere Guvernului să facă publice toate condiţiile negociate pentru autostrada Comarnic-Braşov şi costurile pe care le vor suporta românii.
În opinia vicepreşedintelui PDL Alexandru Nazare, este inacceptabil ca un proiect în concesiune să ajungă să coste, după licitaţie, cu 600 de milioane de euro mai mult şi să aibă cu 5 kilometri mai puţin.
Negocierea proiectului nu a fost transparentă, iar banii pe care îi va plăti statul român sau care sunt băncile ce vor finanţa proiectul nu se cunosc, a mai adaugat democrat-liberalul Alexandru Nazare.