AUDIO Campania electorală din Republica Moldova, pe internet
Partidele din Republica Moldova folosesc toate mijloacele, inclusiv internetul, pentru a câştiga voturi.
Articol de Cătălin Gomboş, 23 Noiembrie 2010, 16:33
Republica Moldova este în ultima săptămână de campanie electorală, iar un sondaj recent arată că Partidul Comuniştilor continuă să fie preferatul alegătorilor, dar Alianţa pentru Integrare Europeană, aflată acum la guvernare, ar strânge cele mai multe voturi.
Alianţa este în creştere şi acelaşi sondaj sesiza că, cel puţin, în cazul Partidului Liberal Democrat, creşterea s-ar datora tocmai modului în care şi-a gândit campania electorală.
Comuniştii au pierdut puterea şi acum încearcă să revină cu gânduri de răzbunare.
"Ajută-l pe Serafică să-i învingă, pentru că aliaţii lui sunt ocupaţi cu alte treburi" - cu acest measaj, alegătorii sunt invitaţi să joace pe Internet "Serafică fără frică doi" - un joc în opt nivele, în care liderul Alianţei "Moldova Noastră", Serafim Urechean, trebuie să învingă diferiţi lideri ai Partidului Comuniştilor.
De fiecare dată când jucătorul termină un nivel, liderii celorlalte trei partide din alianţa de guvernare, îl aplaudă pe Serafică.
Jocul lansat de AMN este probabil cea mai originală metodă prin care un concurent electoral din Republica Moldova încearcă să atragă atenţia asupra sa, însă nu este singura.
Se aude soneria, deschid uşa şi doi tineri comsomolişti îmi oferă săptămânalul de limbă moldovenească, "Comunistul", care, pe prima pagină, anunţă că Moldova va vota pentru PCRM.
Pe stradă sunt oprit de câţiva tineri care mă informează că îmi pot depune un CV la ei, întrucât partidul pe care îl reprezintă, Mişcarea "Acţiunea Europeană", va crea 60.000 de locuri de muncă.
Telefonul sună şi în receptor se aude glasul premierului Vlad Filat, care repetă mesajul de campanie al partidului: "Acum, Moldova merge înainte!
Alăturaţi-vă nouă, să construim împreună, o Moldovă fără sărăcie!".
Concerte de muzică, afişe electorale, pliante, pseudoinvestigaţii jurnalistice prezentate de candidaţi şi chiar plicuri cu seminţe de morcovi şi pătrunjel - sunt alte metode prin care partidele încearcă să atragă atenţia electoratului, în condiţiile existenţei unui număr seminficativ de concurenţi.
Mesajele de campanie sunt, din unele puncte de vedere, similiare: promit combaterea sărăciei şi a corupţiei, crearea de locuri de muncă, schimbarea.
Când vine vorba de poltica externă, avem deja diferenţe foarte mari, cele două extreme fiind fostul şef al Serviciului de Informaţii, Valeriu Pasat, pro rus, şi Partidul Naţional Liberal, pro român: Mesaje de campanie/: "Trebuie să spunem adevărul: Europa nu are nevoie de Moldova!" ; "Partidul Umanist pledează pentru aderarea Moldovei în spaţiul economic şi politic din Est!" ; "Partidul Naţional Liberal propune unirea cu România, cea mai scurtă cale de integrare în NATO şi Uniunea Europeană" .
Oameni obişnuiţi, lideri politici şi artişti apar în clipurile electorale ale partidelor.
Liberalii preşedintelui Mihai Ghimpu mizează pe acesta şi pe primarul Chişinăului, Dorin Chirtoacă :"Spune 'pa' comuniştilor! "Spune 'da' Europei!, Toţi pentru Europa, Europa pentru toţi!"; "Vino şi votează Partidul Liberal", iar democraţii lui Marian Lupu pe solistul trupei "Zdop şi Zdup", Roman Iagupov:"Poporul aşteaptă de la viitoarea conducere relaţii de bună vecinătate cu Ucraina şi România, restabilirea prieteniei cu Rusia! Lumea vrea siguranţă şi bunăstare!"
Dintr-o astfel de campanie nu putea lipsi unul dintre ingredientele-cheie ale publicităţii, astfel încât unul dintre partide, republican, condus de fostul ministru de externe Andrei Stratan încearcă să atragă electoratul cu ajutorul unei tinere îmbrăcată sumar, care, împreună cu soţul său, în trening, căruia tocmai i-a pus masa, alege Partidul Republican.