Anca Boagiu dezvăluie "prestaţiile" companiei franceze Colas
Autostrada de la Bucureşti la Constanţa ar putea să rămână neterminată şi în acest an, pentru că la ora actuală unul din constructori a anunţat că renunţă unilateral la contract, invocând o mulţime de piedici.
Articol de Petruţa Obrejan, 11 Aprilie 2011, 18:46
Reţeaua naţională de autostrăzi rămâne deocamdată o poveste de spus urmaşilor, ţinând cont de ritmul în care se derulează construcţia acestora.
Aşa se face că acum România are mai puţin de 400 de km de autostradă, iar cele care sunt în construcţie sunt departe de a fi terminate, iar termenele se tot lungesc, mai ales după problemele apărute în ultima vreme la tronsonul Cernavodă-Medgidia din Autostrada Soarelui.
Sigur acum e că nimeni nu mai lucrează acolo, după ce compania franceză Colas a început să îşi strângă utilajele.
Nemulţumiri sunt de ambele părţi, şi firma respectivă, şi statul acuzându-se reciproc de incorectitudine.
Luni, ministrul transporturilor, Anca Boagiu, a făcut publice motivele pentru care e nemulţumită şi care au dus la decizia de reziliere a contractului cu Colas.
"Nu a fost finalizată proiectarea pe o lungime de aproximativ 14 km din cei 20,3 km care reprezentau lungimea totală a tronsonului de autostradă. Acesta a fost şi motivul pentru care nu au fost în stare să obţină nici certificatul de urbanism, nici avizele şi acordurile necesare, inclusiv autorizaţia de construire. Mai mult decât atât, au fost solicitate costuri suplimentare importante. Discutăm despre un surplus de 16 milioane de euro, în condiţiile în care valoarea pe care consultantul a făcut-o arată că noul aliniament pe care trebuie să se situeze tronsonul de autostradă costă cu 5 milioane de euro mai puţin", a explicat ministrul.
Şi pentru a nu rămâne neterminată autostrada, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri, instituţie aflată în subordinea Ancăi Boagiu, va organiza cât de repede se poate o nouă licitaţie.
Oficiali din companie estimează că proiectul va fi revizuit în circa 30 de zile, în acelaşi termen fiind pregătită şi documentaţia pentru o altă licitaţie.
De cealaltă parte, compania franceză Colas susţine că vina aparţine doar Ministerului Transporturilor şi nici vorbă ca Anca Boagiu să rezilieze contractul, pentru că firma e cea care renunţă la acest proiect.
În plus, reprezentanţii Colas spun că lucrările au fost blocate pentru că exproprierile nu s-ar fi făcut la timp, vină care nu le aparţine.
De aceea, Colas anunţă că se va judeca cu statul român pentru recuperarea cheltuielilor de până la această oră.
Compania Colas, înfiinţată în 1929, e prezentă pe piaţa din România din 1991 şi a mai făcut lucrări de drumuri, de exemplu tronsonul Lehliu-Drajna, tot din Autostrada Soarelui, DN Urziceni-Buzău, reabilitarea DN 17 în judeţul Suceava sau DN 21, între Slobozia şi Drajna.