526 de milioane de euro pierduţi la construcţia unei autostrăzi inexistente
Raportul specialiştilor din ministerul de finanţe arată că 300 de milioane au fost plătite pentru tronsoane eliminate ulterior din contract, iar restul au fost penalităţi
Articol de Iulian Olescu, 23 Februarie 2017, 17:21
Un raport întocmit de specialişti din Ministerul de Finanţe, întocmit la sfârşitul anului trecut, a stabilit un prejudiciu de peste 526 de milioane de euro determinat de modul în care s-a încheiat, prelungit şi derulat contractul dintre CNADNR şi compania americană Bechtel pentru construcţia autostrăzii Braşov-Cluj-Borş.
Reporterul RRA Iulian Olescu a constatat că aproape 300 de milioane reprezintă sume de la bugetul de stat plătite fără bază legală de Compania de Drumuri, iar restul penalităţi calculate de echipa de control.
Neregulile observate se referă la achitarea unui avans fără bază legală, la plata unor sume inclusiv pentru o serie de tronsoane a căror construcţie a fost ulterior eliminată din contract şi la alte plăţi în contul unor anexe la contract.
Echipa de control solicită acum recuperarea prejudiciului de la persoanele responsabile şi virarea sumelor la bugetul de stat.
Contractul cu Bechtel
Contractul încheiat în 2003 cu firma americană Bechtel care a construit puţin peste 10% din Autostrada Transilvania Braşov-Borş a produs o pagubă la bugetul de stat de 525 de milioane de euro - arată un raport al Ministerului de Finanţe, din decembrie 2016.
Contractul iniţial semnat în 2003 între Guvernul României şi constructorul armerican Bechtel prevedea realizarea unei autostrăzi în lungime de 415 km între Braşov şi Borş cu o valoare de circa 2,2 miliarde de euro, însă după mai multe acte adiţionale la contract, Ministerul Transporturilor a plătit 1,5 miliarde de euro, adică 65% din valoarea contractului, dar pentru 52 de km de autostradă.
Astfel, pentru un km de drum rapid în zonă de deal România a achitat 28 de milioane de euro, aproape de 4 ori mai mult faţă de standardele de cost în vigoare.
Ministerul Finanţelor consideră că răspunzător de acest prejudiciu sunt directorii generali ai Companiei de Drumuri care au semnat contractul, actele adiţionale, dar şi despăgubirea de 37 de milioane de euro achitată constructorului pentru rezilierea contractului în 2013.
În fapt, mecanismele prin care s-ar fi umflat contractul sunt lipsa unei negocieri cu antreprenorul, mascarea avansului de 40 de milioane de euro sub o altă denumire sau cheltuieli de mobilizare care nu erau prevăzute în devizul general.
În prezent, Autostrada Transilvania are 52 de km deschişi între Câmpia Turzii şi Gilău în judeţul Cluj, alţi 9 km între Gilău şi Nădăşelu sunt aproape finalizaţi, dar nu există nodul rutier de conexiune, iar în judeţul Bihor cei 64 de km dintre Suplacu de Barcău şi Borş sunt construiţi aproximativ 50% de Bechtel şi urmează să fie lansată o nouă licitaţie pentru reluarea lucrărilor.
Compania de Drumuri precizează însă că a formulat o plângere prealabilă la Ministerul de Finanţe împotriva raportului, în conformitate cu prevederile legale în vigoare şi a solicitat instanţei judecătoreşti suspendarea dispoziţiei obligatorii, după primirea documentului formulat de inspecţia economico-financiară.
Deocamdată nu a primit niciun răspuns, dar îşi rezervă dreptul de-a acţiona în funcţie de soluţia dată de magistraţi.
În plus, Compania anunţă că va formula, în termenul legal, contestaţie la executare şi va solicita suspendarea provizorie a somaţiei ANAF.
Pe de altă parte, precizează că în calitatea sa de persoană juridică nu are vreo responsabilitate separată faţă de toţi foştii săi directori generali în funcţie, începând cu momentul încheierii contractului cu Bechtel şi în mod normal nu poate acoperi aceste sume.