România pe primul loc în UE la creşterea comerţului cu amănuntul
Conform datelor preliminare prezentate marţi de Oficiul European de Statistică (Eurostat), volumul comerţului cu amănuntul în România a crescut cu 5,2% în luna august 2010 , acesta fiind cel mai puternic ritm de creştere înregistrat de o ţară din UE.
Articol de Simona Mihăescu, 05 Octombrie 2010, 14:01
Atât în Uniunea Europeană cât şi în zona euro, volumul comerţului cu amănuntul a scăzut în luna august 2010 comparativ cu luna precedentă, cu 0,3% şi respectiv 0,4%.
Doar şase state din Uniunea Europeană au înregistrat o creştere a comerţului cu amănuntul, în timp ce în 13 state membre UE volumul comerţului cu amănuntul a scăzut în luna august. Cele mai mari scăderi au fost înregistrate în Austria (minus 3,6%), Slovenia (minus 2,6%) şi Malta (minus 2,1%).
În ritm anual, luna august 2010 comparativ cu luna august 2009, volumul comerţului cu amănuntul a crescut cu 0,6% în zona euro şi cu 0,8% în Uniunea Europeană.
Potrivit datelor disponibile, comerţul cu amănuntul a scăzut în nouă state, inclusiv în România, şi a crescut în zece state membre. Cele mai mari creşteri au fost înregistrate în Polonia (6,7%), Finlanda (5,5%) şi Letonia (4,6%), iar cele mai mari scăderi au fost înregistrate în Lituania (minus 6,9%), Spania (minus 4,6%) şi Bulgaria (minus 4,3%). În România, comerţul cu amănuntul a înregistrat o scădere de 2,6% în ritm anual.
Potrivit cifrelor comunicate de Institutul Naţional de Statistică (INS), volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul, serie brută, a crescut cu 9,3% în luna august 2010, comparativ cu luna precedentă, datorită creşterilor înregistrate la comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+10,9%), la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+9,5%) şi la vânzările de produse nealimentare (+8,1%).
INS arată că volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a crescut ca serie ajustată în august faţă de iulie 2010 cu 5,3%, datorită creşterilor înregistrate la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+3,1%), la vânzările de produse nealimentare (+2,5%) şi la comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+2,2%).
Faţă de august 2009, în august 2010 volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, a înregistrat o scădere cu 2,0% din cauza scăderii vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (-6,2%) şi vânzărilor de produse nealimentare (-5,1%). Singurul care a înregistrat o creştere a fost şi în acest caz comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+10,1%).
Volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie ajustată, a scăzut în luna august comparativ cu luna august 2009 cu 3,7%, din cauza scăderii vânzărilor de produse nealimentare (-6,6%) şi a vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (-5,5%). Comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate a crescut cu 7,2% în acelaşi interval de referinţă, informează Agerpres.