Remus Pricopie, ministrul Educaţiei despre noul an şcolar
"8% dintre copiii care anul trecut erau în clasa a VIII-a, acum nu se regăsesc în clasa a IX-a".
Articol de Eugen Coroianu, 16 Septembrie 2013, 10:12
Eugen Rusu: Copiii din învăţământul primar, gimnazial şi liceal merg, luni, în prima zi de şcoală, un an şcolar care începe cu mai puţini elevi în bănci, 20 de clase de a IX-a în minus în Capitală faţă de anul trecut la filiera tehnologică la nivel naţional, potrivit datelor Ministerului Educaţiei, 14 licee tehnologice s-au transformat în licee teoretice pentru a scăpa de a fi desfiinţate.
Numărul claselor tehnologice desfiinţate ca urmare a nerealizării planului de şcolarizare fiind de 358. Vorbim la Apel Matinal despre noul an şcolar cu domnul Remus Pricopie, ministrul Educaţiei Naţionale.
Care sunt principalele modificări pe care le aduce noul an şcolar, cele mai importante privind numărul de elevi înscrişi în sistem? Sunt astfel de modificări?
Remus Pricopie: Pot să încep printr-un mic comentariu. Dacă ne uităm în statistici, mai exact, ne uităm la numărul de copii născuţi în diferite momente, atunci vedem că, din păcate, populaţia şcolară scade. Prin urmare, unul dintre motivele pentru care clasele despre care vorbeaţi mai devreme nu se formează este şi acela că numărul de copii de anul acesta de aceeaşi generaţie este mai mic decât numărul de copii de anul trecut, de aceeaşi generaţie. Acesta este un element. Legat de începutul anului şcolar sunt multe lucruri care se... foarte multe lucruri care se păstrează, sunt lucruri care s-au dovedit a fi bine gândite, corecte, prin urmare nu am considerat necesar să facem vreo schimbare şi vorbesc aici despre evaluarea naţională, examenul de evaluare naţională care are exact aceeaşi structură ca şi în anii anteriori. Vorbesc despre examenul de bacalaureat, unde sunt foarte mici modificări legate de programele de la limba română, limba slovacă şi competenţele digitale, dar nu sunt schimbări, sunt clarificări mai bine zis, în rest, structura examenului de bacalaureat râmâne aceeaşi.
Sunt unele modificări pe care le-am anunţat legate de admiterea la liceu şi cunoaşteţi motivul pentru care Ministerul Educaţiei a luat această decizie, şi anume dacă anul acesta şi în anii anteriori, de fapt, de zece ani formula după care se făcea ierarhizarea pentru admiterea la liceu era de 50-50%, respectiv 50% mediile claselor V-VIII şi 50% rezultatele la evaluarea naţională noi am decis ca de la anul aceste procente să se modifice, să avem numai 25% mediile pentru V-VIII şi 75% mediile de la evaluarea naţională. Modificarea, am considerat-o necesară deoarece în urma unei analize s-a constatat că există diferenţe mari între notele de la clasă şi notele de la evaluarea naţională.
Eugen Rusu: Dle ministru, pe de altă parte, 1000 de elevi care au terminat opt clase din Prahova şi Vaslui nu s-au înscris la liceu, aţi spus dvs. Avem o problemă cu natalitatea? Bun, dar mai există şi o altă problemă foarte importantă.
Remus Pricopie: Da, este o informaţie pe care Ministerul Educaţiei a furnizat-o, este o informaţie extrem de importantă, iar noi încercăm să găsim soluţii pentru a corecta acest lucru. Noi astăzi vorbim despre 1000. Eu vorbesc despre 8 procente, 8% dintre copiii care anul trecut erau în clasa a VIII-a acum nu se regăsesc în clasa a IX-a.
Eugen Rusu: Prahova şi Vaslui. Vorbisem despre 1000 care au terminat în Prahova şi Vaslui. Dvs aţi spus la nivel naţional.
Remus Pricopie: Dvs aţi spus la Prahova şi Vaslui, eu vorbesc la nivel naţional, 8% din total elevi clasa a VIII-a anul trecut nu s-au înscris în clasa a IX-a. Din nou trebuie să privim cifrele dintr-o perspectivă dinamică. Procentul este în scădere, dar faptul că procentul este în scădere nu înseamnă că nu trebuie să intervenim. Am cerut deja de aproximativ o lună tuturor inspectorilor şcolari generali din ţară să ceară la rândul dumnealor directorilor de şcoli, să caute fiecare copil în parte, elevii de anul trecut de clasa a VIII-a şi să vadă unde sunt, cei care sunt la liceu ok, este în regulă, nu se impun măsuri suplimentare, cei care nu sunt la liceu trebuie să meargă la fiecare acasă să discute cu părinţii şi să îi convingă de faptul că trebuie să-şi înmatriculeze copiii la liceu. Avem învăţământ obligatoriu de zece clase, dar, dincolo de litera legii, educaţia este importantă pentru fiecare copil. Ori un copil care întrerupe educaţia înainte de zece clase va avea şanse mult mai mici ca să reuşească în viaţă.
Eugen Rusu: Da, şi vă spun acum, domnule ministru, că cei care vorbisem cu corespondenţii noştri din Prahova, Vaslui, merg să îi caute pe acei copii pentru că învăţământul obligatoriu de zece clase ce riscă părinţii şi copiii respectivi?
Remus Pricopie: Eu am spus că acum zece zile la o videoconferinţă am folosit cuvântul amendă şi foarte mulţi s-au speriat, s-au impacientat, cum adică amendă? Foarte simplu. Există o lege care obligă fiecare părinte să respecte drepturile copilului, iar educaţia cel puţin până la clasa a zecea este obligatorie, este un drept al fiecărui copil. Nu este Ministerul Educaţiei cel care amendează, Sunt însă autorităţile locale, care urmează să aplice, să pună în practică legea.
Eugen Rusu: Şi mai este o problemă cu acel liceu, de exemplu, tot din Prahova, care nu are clasa a IX-a. Nu există clasa a IX-a în acest an. Care ar fi repercursiunile? Este o problemă majoră?
Remus Pricopie: Pot să răspund mai întâi legat de ...spuneaţi că aveţi informaţii din judeţ. Am cerut tuturor inspectorilor şcolari generali să facă conferinţe de presă, să facă publice aceste informaţii şi informaţiile bune, dar şi informaţiile mai puţin bune. Cred că a sosit momentul în care să privim frontal realitatea. Avem toate condiţiile pentru a desfăşura şi a începe şcoala? Ok, este foarte bine! Nu avem aceste condiţii, trebuie să vedem exact unde nu avem, de ce nu avem şi ceea ce putem să facem. Aşa am aflat de foarte multe lucruri, inclusiv despre şcoli fără avize sanitare, inclusiv despre situaţii mai puţin în regulă la început de an şcolar.
Eugen Rusu: Şi atunci cum rezolvăm situaţia asta că dvs ne-aţi spus, aşteptăm din teritoriu. Când avem o soluţie?
Remus Pricopie: Revenind la ...să ştiţi că sunt judeţe în care deja procesul de repartizare a copiilor neînmatriculaţi în perioada iniţială au fost înmatriculaţi în ...dacă nu mă înşel, Covasna şi Harghita, Mureşul şi sunt mai multe judeţe care au terminat acest proces. Vă vom ţine la curent, vom face publice toate aceste date şi să ştiţi că peste o lună, în momentul în care vor veni statisticile pentru că ştiţi că de obicei statisticile se acumulează după un... se raportează după un anumit interval de timp din nou voi reveni public şi din nou voi arăta cu degetul acolo unde judeţele nu şi-au făcut treaba.
Însă, mergând mai departe, pentru că rămân la întrebarea dvs iniţială, noutăţi la început de an şcolar, avem tot legat de performanţe slabe pentru că în sistem avem şi zone de performanţă, dar avem şi zone în care nu reuşim nici măcar să luăm nota 5. Reamintesc faptul că anul trecut au fost 50 de mii de elevi de clasa a VIII-a, care au promovat clasa a VIII-a şi care au intrat în examenul de evaluare naţională, dar care nu au reuşit să ia nota 5 la română şi matematică. Anul acesta, numărul lor a scăzut la 34 de mii, dar, totuşi, 34 de mii este un număr foarte mare şi sunt tineri; sunt 34 mii de tineri, care, dacă nu vom face ceva pentru a-i ajuta să revină, să anjungă să recupereze ceea ce au pierdut, nu vor face faţă societăţii.
Prin urmare, pentru a nu mai ajunge în astfel de situaţii, am cerut tuturor profesorilor să aibă mare grijă ce se întămplă la clasă. Clasa este sfântă. Din minutul unu până în minutul cinzeci trebuie să folosim la maxim această oră de predare şi, nu numai atât, noi vom face inspecţii, vom face controale, vom vedea în ce măsură elevii sunt prezenţi la şcoală, pentru că acesta este un alt aspect, se acumulează absenţe de-a lungul semstrului, iar şcoala nu intervine imediat.
Eugen Rusu: Pe de altă parte, sunt foarte mulţi profesori care au plecat în ultima perioadă din învâţământ, din cauza nivelului scăzut de salarizare. Se poate ridica nivelul de calitate a actului de învăţământ, cu resursele actuale?
Remus Pricopie: Salarizarea este una dintre problemele cele mai mari, nu doar în sectorul Educaţiei. Ştim bine, trăim în această ţară şi există şi sănătate şi există şi alte sectoare, iar problema trebuie abordată într-o manieră integrată. Am discutat cu colegii din celelalte ministere, au fost discuţii la nivelul Guvernului. Ceea ce încercăm să facem este să dăm soluţii pertinente, să nu mai ajungem în situaţi în care Parlamentul să voteze o creştere a salariilor, de 50%, după care Guvernul vine şi taie salariile cu 50%. Pentru că, de fapt, asta s-a întâmplat în sectorul Educaţiei. Îmi doresc măsuri care să fie fezabile, mai bine spui - domnule, creştem cu 3%, creştem cu 5% - decât să minţim şi să ajungem în situaţii absolut necorespunzătoare.
Pentru a rezolva această problemă, a copiilor care nu reuşesc să performeze după opt ani de şcoală, introducem aceste evaluări la clasele a II-a, a IV-a, a VI-a, ele sunt gândite după un model internaţional, s-a lucrat cu OECD-ul pentru a defini aceste teste, noi deja am făcut o pilotare pe parcursul anului şcolar 2012 - 2013, rezulatele acestei pilotări vor fi făcute publice în aproximativ patru săptămâni şi sunt încrezător, că, gradual, copiii cu deficienţe vor fi indentificaţi din timp, deficienţe de învăţare nu de altă natură, vor fi identificaţi din timp şi aplicate politicele necesare pentru a recupera ceea ce nu au reuşit să înveţe la timp.
Eugen Rusu: Deci, aici avem un termen. Domnule ministru, încă o foarte scurtă, o întrebare foarte importantă: Pentru copiii care fac naveta, o problemă a fost şi mai este decontarea banilor de transport odată cu adoptarea ordonanţei de urgenţă. Se va rezolva această problemă, până la urmă?
Remus Pricopie: Începând cu 16 septembrie, abonamentele vor fi decontate la zi, fără niciun fel de întârziere. Cunoaşteţi, din păcate, excesele. Eu aş spune chiar abuzuri şi ilegalităţi făcute de anumiţi transportatori, firme comerciale care au perceput valori ale abonamentelor neadmisibile. Nu poţi în România să plăteşti 600 de roni pentru un abonament lunar pentru o distanţă de 25-30 de kilometri. Aceste lucruri au fost corectate printr-o modificare legislativă şi, repet, începând cu 16 septembrie, abonamentele vor fi decontate la zi, conform procedurii aprobate de Guvern. Începând de azi, da. Pe de altă pare însă, transportul elevilor nu înseamnă numai decontarea abonamentelor, sunt situaţii în care pur şi simplu nu există transport în comun sau transport pe anumite distanţe, or, pentru aceste situaţii, din fericire, Ministerul Educaţiei, Guvernul, de aproximativ 10-11 ani, aproape anual achiziţionează microbuze şcolare.
Anul trecut au fost achiziţionate 186 de microbuze, iar anul acesta suntem în proces de achiziţionare a unui număr de 600 de mii, propuse. Toate aceste măsuri, credem noi, că vor rezolva în mare parte problemele cu care ne confruntăm astăzi.
Interviu acordat Radio România Actualităţi.
Transcriere text: Agenţia de presă RADOR a Societăţii Române de Radiodifuziune