Ovidiu Miculescu, Preşedinte-Director General al SRR
AUDIO "RADIO ROMÂNIA este un brand serios, este un brand credibil, este un brand respectat în România şi foarte stabil, foarte solid. RADIO ROMÂNIA doreşte să comunice direct cu oamenii de presă, de media, din comunităţile româneşti".
Articol de Mona Constantinescu, 27 August 2013, 08:43
La invitaţia Uniunii Ziariştilor Profesionişti, reprezentanţii mass media în limba română din afara graniţelor ţării şi-au dat întâlnire, zilele acestea, la Mangalia.
Ei au primit o ofertă de colaborare cu RADIO ROMÂNIA, pentru a transmite în ţară informaţii din comunităţile în care trăiesc.
Corespondentul Radio România Actualităţi, Mona Constantinescu, a realizat un interviu cu Ovidiu Miculescu, Preşedinte-Director General al SRR, despre problemele jurnaliştilor din Diaspora şi despre invitaţia la colaborare cu RADIO ROMÂNIA.
Ovidiu Miculescu: Este extrem de important ca presa de limbă română din diaspora română, în primul rând să poată să coaguleze. Trebuie identificate lucrurile care ne unesc, nu cele care ne despart. Ştim că, din păcate, în multe zone, diaspora românească este segmentată şi cred că rolul important al mediei româneşti de acolo este să strângă sub o aceeaşi umbrelă comunitatea românească de acolo.
În al doilea rând, media înseamnă categoric sursă de informaţie. Dacă această informaţie este constantă, corectă, credibilă, de interes pentru cei care o ascultă, comunitatea va veni în număr şi mai mare, în jurul acestor medii.
RADIO ROMÂNIA, prin RADIO ROMÂNIA INTERNAŢIONAL, categoric, creează punţi cu aceste comunităţi româneşti de pe mapamond şi nu numai cu comunităţile româneşti, ci cu toţi cei interesaţi de ceea ce se întâmplă în România, despre valorile româneşti, despre performanţele româneşti. Transmitem în 10 limbi, RADIO ROMÂNIA INTERNAŢIONAL şi transmitem programele noastre în limba română. Deci, iată, RADIO ROMÂNIA creează nişte punţi efective, zi de zi, nu doar cu ocazia unor evenimente. RADIO ROMÂNIA lucrează, prin RADIO ROMÂNIA INTERNAŢIONAL, la informarea şi la menţinerea acestor comunităţi româneşti în strânsă legătură cu ţara, promovând, categoric, în primul rând, limba română, lucru care ne uneşte, oriunde am fi în lume, promovând valorile culturale, aducând informaţii din România şi încercând să facă auzite vocile comunităţilor româneşti între ele, pentru că RADIO ROMÂNIA INTERNAŢIONAL funcţionează ca o punte, nu numai între România şi aceste comunităţi, ci şi ca punţi între aceste comunităţi.
Mona Constantinescu: Cum face RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI, ca să putem să facem un mesaj unitar?
Ovidiu Miculescu: RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI cred că are această capacitate extraordinară de a credibiliza lucruri, fenomene, activităţi. În ce sens? Se ştie relativ puţin despre ceea ce se întâmplă în diaspora românească. Deci, RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI poate prelua, fie direct, fie prin intermediul RADIO ROMÂNIA INTERNAŢIONAL, ştiri despre ce se întâmplă în comunităţile româneşti de pe glob, poate crea, în sens invers, o punte de comunicare, poate informa publicul românesc despre ce fac ai noştri, atunci când sunt departe de casă - şi cred că acesta e un lucru important, pe care, după părerea mea, RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI l-a făcut destul de puţin, până acum. Cred că este un lucru care poate fi dezvoltat şi cred că există interes al ascultătorilor români din România vizavi de acest tip de informaţie, mai ales că e important, cel puţin jumătate sau un sfert din familiile lor, totuşi, sunt încă în România.
Mona Constantinescu: Aţi făcut şi o propunere jurnaliştilor de limbă română aflaţi în afara graniţelor, prezenţi aici, la întâlnire.
Ovidiu Miculescu: Da, le-am propus un lucru concret, în primul rând să începem, să încercăm să comunicăm. RADIO ROMÂNIA este un brand serios, este un brand credibil, este un brand respectat în România şi foarte stabil, foarte solid. RADIO ROMÂNIA doreşte să comunice direct cu oamenii de presă, de media din comunităţile româneşti. Deci am propus deschiderea acestui dialog mult mai aplicat, nu doar declarativ, şi aştept de la ei mesaje, propuneri concrete, pentru a putea schimba informaţii, pentru a putea comunica şi difuza ştiri sau lucruri importante pentru românii de pe toate feţele globului. Cred că şi acest lucru face parte din ceea ce numim generic "misiune publică", adică să ştim ce fac ai noştri răspândiţi aiurea prin lume şi ei să ştie ce facem noi pe-aici, pe-acasă, şi cred că RADIO ROMÂNIA este cel mai bun mediu pentru aşa ceva.
Mona Constantinescu: Pentru că aţi vorbit despre corectitudinea şi actualitatea, până la urmă, conectarea cât mai bună la actualitate a celor care trăiesc în comunităţile româneşti din lume, aş vrea să nu lăsăm loc de speculaţii: s-a ridicat şi aici problema deontologiei şi a criteriilor pe care jurnaliştii, pe care îi ştim din afara graniţelor, că ei nu au cu toţii studii de jurnalism şi se pregătesc pas cu pas, pe măsură ce scriu, ce produc audio, video, prin urmare, pentru a nu lăsa loc de speculaţii, aş fi vrut să ne oprim puţin la criteriile pe care cei care s-ar înscrie în această listă a colaboratorilor RADIO ROMÂNIA ar trebui să le îndeplinească.
Ovidiu Miculescu: Sigur, înainte de toate, trebuie comunicat. Ceea ce le-am spus şi aici, noi nu ne cunoaştem, noi nu ştim unii despre alţii că existăm, ca nivel de persoane. Instituţia, RADIO ROMÂNIA, înseamnă oamenii care lucrează în RADIO ROMÂNIA, nu zidurile sau microfoanele singure. Ori, eu cred că, înainte de toate, trebuie să ne cunoaştem. În momentul în care putem comunica, putem afla lucruri unii despre alţii, ne putem verifica reciproc sursele, strict jurnalistic, în momentul acela, cred că putem începe să câştigăm încredere unii în alţii, încredere în capacităţile profesionale ale lor, în buna lor credinţă, în faptul că sunt dedicaţi acestei misiuni publice, pe care noi o servim zi de zi la RADIO ROMÂNIA, aşa că sunt nişte paşi obligatorii. Întotdeauna, ştiţi, noi românii ne-am învăţat să proiectăm lucruri frumoase, cu un final minunat, dar e complicat să facem paşii până acolo şi, de obicei, ne împiedicăm la primele etape. Aşa că propunerea pe care am lansat-o sper să primească răspuns. Cred în acest tip de corespondenţi, de parteneri, de surse, dacă vreţi, în sensul cel mai bun, nu numai pentru ceea ce se întâmplă în ţările acelea, dar şi ce se întâmplă în comunităţile româneşti, în care în anumite locuri sunt foarte mari şi cu o viaţă foarte intensă. Nu ştim ce se întâmplă acolo. Cred că e important să ştim lucrul acesta. Deci aşa văd lucrurile. Am lansat această propunere, sper să avem un răspuns coerent, ca să putem face paşii următori".
AUDIO Interviul cu Ovidiu Miculescu, Preşedinte-Director General al SRR
Monitorizare text: Agenţia de presă RADOR a Societăţii Române de Radiodifuziune.