Ovidiu Miculescu, preşedinte-director general al Societăţii Române de Radiodifuziune
AUDIO "Au trecut 84 de ani şi această instituţie a stat verticală, serioasă, devotată misiunii sale publice şi a fost mereu parte din istoria României".
Articol de Iana Ioniţă, 02 Noiembrie 2012, 10:01
Iana Ioniţă:Pe 1 noiembrie, RADIO ROMÂNIA a împlinit 84 de ani, o viaţă alături de dvs şi în pas cu actualitatea.
84 de ani, o vârstă frumoasă, care ne obligă. Pe toată durata zilei au fost invitaţi ai microfonului de la care au vorbit Nicolae Iorga, Tudor Arghezi ori Sadoveanu, ascultători, cei cărora le datorăm realizările noastre. Am mai găzduit azi personalităţi care s-au consacrat la Radio şi români cu care ne mândrim şi care iubesc Radio România.
Avenit acum vremea să vorbim şi despre noi, despre ce vrem să facem în continuare, ce mesaj vrem să transmitem, la ce valori ne vom raporta pe viitor.
Tocmai de aceea, alături de noi este domnul Ovidiu Miculescu, preşedinte director general al SRR.Sunteţi cel care conduce radioul public, cel care îi conturează viitorul. Ştim ce moştenire avem, cum o vom păstra?
Ovidiu Miculescu: Avem o moştenire fabuloasă. În 1928, când Hurmuzescu a pornit această aventură foarte frumoasă a realizat un lucru de o modernitate exemplară. Puţini credeau că va reuşi şi uite că au trecut 84 de ani şi această instituţie a stat verticală, serioasă, devotată misiunii sale publice şi a fost mereu parte din istoria României.
AUDIO Interviul cu preşedintele-director general al SRR, Ovidiu Miculescu
Iana Ioniţă: Ce proiecte aveţi pentru Radio România?
Ovidiu Miculescu: Radio România, în calitatea sa de serviciu public, are obligaţia de a servi ascultătorii şi contribuabilii. Radio România trebuie să revină pe locul pe care îl merită în piaţă, Radio România a avut suişuri şi coborâşuri, dar sunt absolut convins că împreună vom reuşi să ne reaşezăm acolo unde merităm în audienţă, în promovarea valorilor, în îndeplinirea tuturor misiunilor, tuturor componentelor misiunii publice pe care o avem de îndeplinit. Şi toate astea sunt absolut convins că le facem cu devotament, cu pasiune, cu talent, cu dăruire, cu înţelepciune, cu multă muncă şi, nu în ultimul rând, cu eleganţă.
Iana Ioniţă: Şi cu proiecte.
Ovidiu Miculescu: Absolut. Proiectele fac parte din activitatea noastră. Trebuie să conştientizăm că radioul, dacă la început a pornit cu foarte mult entuziasm, totuşi a fost pornit de un inginer. Radioul este o industrie, deci este o activitate extrem de pragmatică, sigur, completată de talent, de entuziasm, de căruire; e un mirob al radioului şi, dacă nu îl ai, foarte greu performezi. Dar eu sunt convins că vom performa.
Iana Ioniţă: Cum credeţi că va creşte audienţa până la urmă? Prin conţinut, prin formă? Cum va creşte audienţa?
Ovidiu Miculescu: Din punctul meu de vedere, Radio România trebuie să se adapteze puţin la anul în care trăim, la 2012. Cred că este puţin rămas în urmă, are capacitatea de a reveni, e vorba şi de conţinut, este vorba şi de împachetare. Trăim totuşi într-o piaţă complicată....trăim vremuri complicate, trăim într-un sistem competiţional complicat. Ori, pentru asta este nevoie, cred, să fim mult mai concentraţi, mult mai aplecaţi pe ceea ce facem, mult mai în spiritul industriei şi, în orice caz, mult mai pozitivi şi cu privirea ridicată din pământ, cu privirea înainte.
Iana Ioniţă:Credeţi că ar trebui să ne raportăm la un model?
Ovidiu Miculescu: Ştiţi cum este? Este bine atunci când avem foarte mulţi ascultători cărora le place ceea ce le oferim, indiferent că vorbim despre ştiri, despre cultură, despre educaţie, despre valori, despre tradiţii, despre ştiinţă, despre Europa, despre oameni. Aceea este proba. Un radio, sau şi o medie în general, are exclusiv două valori, operează cu două valori: cu notorietate şi cu audienţă. Notorietatea ne-o dau cei 84 de ani, perioadă în care ei care au dus radioul cu siguranţă au depăşit momente grele în trecut, a fost război, au fost momente dificile...
Iana Ioniţă: A fost perioada...a fost perioada comunistă, imposibilă pentru exprimarea unor lucruri...
Ovidiu Miculescu: Absolut, absolut imposibilă, s-au întâmplat multe lucruri. Această instituţie, spre deosebire de altele, spre deosebire de...inclusiv de televiziune, sau despre presa scrisă, a stat în picioare şi ăsta este un lucru absolut extraordinar. Lucrul acesta este obligatoriu să fie păstrat şi va fi păstrat. Numai că timpurile se schimbă şi lumea se schimbă, audienţa se schimbă, generaţiile se schimbă, ritmul vieţii se schimbă. Dar eu sunt optimist şi am...ştiu foarte clar că în interiorul instituţiei, în toate cele 14 posturi şi, cum am spus, în celelalte entităţi, există oameni valoroşi, oameni determinaţi să intre în competiţie şi să ne aşezăm pe locul pe care îl merităm, pentru că avem multe de spus, ştim să le spunem bine, trebuie doar să fim mai aplicaţi pe anul pe care îl trăim.
Iana Ioniţă: Actualitatea ne obligă, criză economică.
Ovidiu Miculescu: Da, este un moment foarte dificil nu numai în România...
Iana Ioniţă: Nu ştim când se va termina această criză economică. Noi cum o vom depăşi?
Ovidiu Miculescu: Eu cred că această criză va dura câţiva ani, o vom depăşi fiind inteligenţi, uniţi, extrem de eficienţi, pozitivi, pragmatici şi, în orice caz, extrem de dedicaţi serviciului public, pe care îl îndeplinim în fiecare zi. În jur se închid companii, se produc pierderi mari, sunt din ce în ce mai puţine resurse în piaţă, trebuie să fim foarte atenţi cum gestionăm aceste resurse, totuşi trăim din ban public, iar cu acest gând şi totodată cu capacitatea de a livra, de a construi acest produs care se numeşte Radio România, indiferent că se ascultă la Constanţa sau la Chişinău - aş vrea să îi salut pe colegii noştri de la Chişinău care de la 1 decembrie împlinesc un an - acest produs, repet, se construieşte cu grijă, cu atenţie, dar într-un mod eficient şi dedicat.
Iana Ioniţă: Vorbind despre viitor, cum vedeţi Radio România în viitor? Presa scrisă renunţă la print, tinerii sub 25 de ani sunt dependenţi de internet şi nu prea se mai uită la televizor. Care va fi viitorul radioului?
Ovidiu Miculescu: Eu cred că, dacă într-o zi va exista un final, radioul va muri ultimul. Radioul este o medie specială, este, cred, singura medie pe care o poţi consuma, cu care poţi merge alături, făcând şi altceva în acelaşi timp. Or acesta este un avantaj uriaş. Radioul, peste tot în lume, a trecut prin momente extrem de grele. Iată, şi în Europa, chiar şi în România, se închid televiziuni, se închid ziare. Mult mai puţine radiouri dispar.
Iana Ioniţă: Radioul nu va fi închis.
Ovidiu Miculescu: Niciodată.
Iana Ioniţă: Noi vom rămâne la fel.
Ovidiu Miculescu: Absolut, sigur că da.
Iana Ioniţă: La fel de mulţi?
Ovidiu Miculescu: Este greu să vă spun acum, pentru că, repet, Radioul este o industrie, sunt oameni - am spus - extrem de valoroşi cea mai mare parte, dedicaţi muncii lor, pasionaţi, dar, în acelaşi timp, cred că în ideea de eficienţă şi de mărire a vitezei va trebui să umblăm la o reaşezare a structurii organizaţionale a acestei instituţii, tocmai pentru că, din punctul meu de vedere, pe alocuri este deficitară.
Iana Ioniţă: La RADIO ROMÂNIA s-a lansat campania "Cum este România ta? Cum ai vrea să fie România noastră? RADIO ROMÂNIA te întreabă". Este momentul să vă întrebăm şi pe dvs., domnule Ovidiu Miculescu. Vă invităm să ne răspundeţi, să acceptaţi şi dvs. provocarea:"Cum este România ta? Cum ai vrea să fie România noastră?"
Ovidiu Miculescu: România mea este o Românie frumoasă, este România copilăriei mele, este România aceea la care ne gândim cu drag atunci când suntem departe şi când ne este greu. Cum aş vrea să fie România noastră? Mult mai seriosă, mult mai pragmatică, mult mai unită, mult mai concentrată pe lucrurile importante, mult mai puţin influenţabilă, mult mai hotărâtă şi, în orice caz, mult, mult mai destinsă şi cu mai mult umor.
Iana Ioniţă: Eu am fost foarte încântată, la un moment dat mi-aţi spus că priviţi Radioul cu multă dragoste...
Ovidiu Miculescu: Sigur că da.
Iana Ioniţă: Şi am încredere în dvs, că veţi fi alături de noi în demersul de a aduce RADIO ROMÂNIA mai departe.