Neven Mimica, Comisarul european pentru protecţia consumatorilor
"Europa trebuie să facă piaţa să funcţioneze pentru consumatori şi nu invers".
Articol de Carmen Gavrilă, 06 Iunie 2014, 09:22
Realizator Carmen Gavrilă: A influenţat austeritatea calitatea protecţiei consumatorilor, mai ales în cazul tăierilor de personal?
Neven Mimica: Dacă problemele bugetare sau tăierile de personal influenţează eficienţa sau capacitatea de control atunci apar probleme, dar deocamdată aceste tăieri de personal nu au avut un impact major asupra situaţiei drepturilor consumatorilor. Deocamdată controalele autorităţilor sunt destul de eficiente, poate nu la fel în toată Europa, dar autorităţile naţionale îşi fac treaba, chiar dacă lucrează sub o presiune extraordinară din cauza măsurilor de austeritate.
Reporter: Aţi declarat că o politică eficientă pentru consumator poate face ca românii să simtă direct în buzunarele lor creşterea macro-economică. În ce fel?
Neven Mimica: Una dintre priorităţile mele este să primească putere consumatorii, să înţeleagă ce rol economic uriaş au. Trebuie să facem piaţa să funcţioneze pentru consumatori şi nu invers. Numai atunci consumatorii vor fi motorul redresării economice. Consumul este extrem de important în creşterea PIB-ul. Chiar şi acum, în timp de criză, în Europa, consumul contribuie cu aproape 60 de procente la PIB. Avem nevoie de consumatori informaţi şi de autorităţi care să nu le lase plângerile fără răspuns. Aici este loc pentru îmbunătăţiri în ce priveşte încrederea românilor că autorităţile le vor apăra drepturile.
Reporter:Dar cum pot, concret, politicile pentru consumatori să ducă la prosperitate?
Neven Mimica: E important ca toţi clienţii să primească ce e mai bun pentru banii lor şi trebuie ca politicile pentru consumatori să aducă beneficii concrete. Aşa că acum avem o serie de directive care pot aduce beneficii tangibile. De exemplu: pentru creditele consumatorilor ori ipoteci. Noi considerăm că domeniul serviciilor financiare este unul în care acţiuni comune eficiente ar putea economisi mulţi bani ai consumatorilor. De asemenea, în domeniul telecomunicaţiilor avem facilităţi care permit consumatorilor să treacă uşor de la un furnizor de internet la altul şi să obţină cel mai bun raport preţ-calitate. La fel, în ce priveşte furnizarea de electricitate sau gaze.
Reporter: Aţi discutat cu autorităţile române despre infrastructura de care e nevoie pentru aplicarea regulilor europene după ce ele sunt transpuse în legislaţia naţională?
Neven Mimica: România este una dintre ţările în care încerc, prin întâlniri cu toţi partenerii relevanţi din domeniu, să coordonez şi cumva să încurajez un efort comun al autorităţilor şi asociaţiilor de consumatori. Încerc şi să cresc gradul de conştientizare al companiilor că, dacă respectă legislaţia şi drepturile consumatorilor vor deveni mai competitive. În România este nevoie de o mai bună coordonare între partenerii din domeniu, iar Comisia Europeană va oferi asistenţă. Pentru Comisie este important să nu lăsăm autorităţile naţionale să acţioneze doar în baza propriilor bugete sau doar a capacităţilor de personal, la un nivel în consecinţă. Noi vrem să îmbunătăţim coordonarea în plan naţional şi să armonizăm şi să egalizăm protecţia consumatorilor în toată Europa pentru ca ei să fie la fel de bine apăraţi, indiferent în ce ţară fac cumpărături sau dacă fac asta în magazine ori online.
Reporter:Consideraţi că în România protecţia consumatorilor este slabă?
Neven Mimica: Potrivit sondajelor făcute de Comisia Europeană în ce priveşte încrederea cetăţenilor în autorităţi, că acestea le protejează drepturile ori capacitatea lor de a depune plângeri, din păcate România este între ţările din partea de jos a clasamentului. Dar eu sunt optimist. Pentru mine asta înseamnă că există potenţial de progres, spre deosebire de Germania, de exemplu, unde deja este un nivel foarte ridicat de protecţie a consumatorilor.
Reporter: Aţi insistat de mai multe ori pe utilizarea metodelor alternative de rezolvare a disputelor între consumatori şi furnizorii de produse. Ne puteţi da exemple?
Neven Mimica: Trebuie să îmbunătăţim metodele şi căile prin care consumatorii îşi pot apăra drepturile. Nu este de ajuns doar să avem autorităţi naţionale eficiente, consumatorii să se plângă lor, iar acestea să ia nişte măsuri. Nu sunt de ajuns nici acţiunile în judecată pentru că ele costă mult şi au rezultate impredictibile. Avem nevoie de mecanisme alternative şi de rezolvare a disputelor. Deja avem în acest sens o nouă legislaţie europeană care urmează să fie transpusă în cele naţionale până la jumătatea anului viitor. Astfel, în fiecare stat membru va fi un organism special la care consumatorii vor apela când au probleme. Acest organism va încerca să găsească soluţii pe cale amiabilă. De asemenea, am stabilit o reţea de centre europene ale consumatorilor care oferă servicii gratis atunci când cetăţenii fac cumpărături în alte ţări decât cea natală. În ceea ce priveşte acţiunile în tribunale, Comisia Europeană recomandă consumatorilor să facă acţiuni în judecată colective, în caz de probleme cu acelaşi furnizor de produse ori servicii.
AUDIO Interviul integral