Meglena Kuneva, consilier european
"Comisia poate sancţiona numai în puţine cazuri şi anume în cele de monopol, dar o companie care înşală consumatorii trebuie obligatoriu adusă în faţa justiţiei".
Articol de Carmen Gavrilă, 16 Aprilie 2011, 11:33
Comisia Europeană nu poate aduce în faţa justiţiei companiile care înşală consumatorii, pentru că nu are astfel de responsabilităţi - a declarat, vineri, la Bucureşti, Meglena Kuneva, fost comisar european pentru protecţia consumatorilor.
Meglena Kuneva a venit în România pentru a susţine o campanie în domeniul drepturilor călătorilor.
Ea atrage atenţia că numai instituţiile naţionale pot interveni direct pentru a aplica legile şi pentru a-i proteja pe consumatori.
Declaraţiile sale pornesc după ce o organizaţie neguvernamentală din Slovacia a publicat un studiu în care pretinde că mari companii din domeniul alimentar vând în Europa de Est produse de calitate inferioară celor de pe piaţa vestică.
Într-un interviu acordat în exclusivitate redactorului Radio România, Carmen Gavrilă, consilierul european explică ce se poate face pentru protecţia consumatorilor.
Meglena Kuneva: Comisia poate sancţiona numai în puţine cazuri şi anume în cele de monopol, dar o companie care înşală consumatorii trebuie obligatoriu adusă în faţa justiţiei. De aceea cred că e nevoie de o acţiune comună în toată Europa. Grupuri de cetăţeni trebuie să-şi apere drepturile prin acţiuni colective şi să dea în judecată o companie sau alta. În plus, a înşela clientul este cea mai proastă investiţie şi consider că numele companiilor vinovate ar trebui făcute publice, dar bineînţeles că trebuie să ne asigurăm că acuzaţiile sunt fondate.
Redactor: Aşadar, anchetele privind încălcarea unor drepturi sau înşelarea consumatorilor, de exemplu testarea produselor, ar trebui făcute de clienţi sau pot fi făcute şi de Comisie, în cazul, de exemplu, al unor produse alimentare ambalate identic în toate statele membre, dar cu conţinut diferit.
Meglena Kuneva: În ce priveşte domeniul alimentar, avem la Comisie o agenţie, dar ea se ocupă doar de produsele alimentare periculoase; pentru alte cazuri e nevoie de organizaţii ale consumatorilor care să fie puternice şi să reacţioneze. Comisia Europeană ajută astfel de organizaţii. Consider că avem nevoie în Uniune de o acţiune comună în domeniu şi de un instrument legal pentru aplicarea ei.
Redactor: Cum credeţi că poate fi făcut acest lucru?
Meglena Kuneva: Înşelarea consumatorilor este o plagă şi cred că publicitatea şi schimbul de informaţii pot ajuta mult la combaterea practicilor în defavoarea consumatorilor, dar Comisia Europeană nu are responsabilitatea de a aduce în faţa justiţiei companiile care înşală consumatorii. Conform tratatelor Uniunii, Comisia are foarte limitate posibilităţile de intervenţie directă, în schimb pot interveni direct instituţiile naţionale care aplică legile.
Redactor: În baza legislaţiei europene poate fi înfiinţat un fel de oficiu european comun pentru protecţia consumatorilor?
Meglena Kuneva: Ca să creăm un organism special în acest moment de criză economică e mai dificil; ce avem nevoie e să lucrăm pe teren ca să fim mai aproape de cetăţenii europeni prin intermediul autorităţilor naţionale. Aceasta e cea mai bună soluţie.
Interviu realizat de Carmen Gavrilă şi difuzat, vineri, la Radio România Actualităţi.
Monitorizare:Agenţia de presă Rador