Dr.Raed Arafat, secretar de stat în Ministerul de Interne
"Acum toţi oamenii ştiu, până şi copiii, că dacă ai o urgenţă dai telefon la 112 şi acolo găseşti soluţia".
Articol de Elena Marinescu, 11 Februarie 2015, 09:54
"Apel matinal" - Reporter: Elena Marinescu:Pentru că astăzi este Ziua europeană a numărului unic 112, încercăm să flăm care sunt plusurile şi minusurile acestui sistem care funcţionează şi în ţara noastră de 10 ani, de la invitatul dimineţii la "Apel matinal" secretarul de stat Raed Arafat, fondatorul SMURD şi şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă din cadrul Ministerului de Interne.
Raed Arafat: Cert este că întroducerea numărului 112 şi mai ales în România faptul că a devenit numărul unic de apel de urgenţă cred că România a făcut un pas major înainte. Acuma toţi oamenii ştiu, până şi copiii că dacă ai o urgenţă dai telefon la 112 şi acolo găseşti soluţia şi cred că încă mai avem potenţial de a evolua foarte mult. Pe lângă numărul 112 cred că foarte important este ceea ce se face pe linia dispecerizării şi în ultimii doi ani am reuşit să aducem toate dispeceratele serviciilor de ambulanţă să fie împreună cu dispeceratele pompierilor, ceea ce înseamnă că disperecizarea resurselor pe situaţii de urgenţă, pe incendii, pe SMURD, pe ambulanţă se face acuma integrat. Au rămas doar Bucureşti şi Constanţa, care sper ca în cursului acestui an să le rezolvă. Deci încă mai avem multe de realizat şi de eficientizat, dar suntem pe calea cea bună şi România a luat-o întaintea multor alte ţări europene, care încă nu au reuşit să impună 112 ca număr unic de apel de urgenţă.
Reporter: Anul trecut prin 112 s-a intervenit la aproape 1.000 de urgenţe la nivel naţional pe zi. E mult, e puţin, comparativ cu anii anteriori?
Raed Arafat: Asta este dacă vorbim numai de SMURD, dacă vorbim şi de ambulanţă, pompieri, de poliţie şi de jandarmi deja vă garantez că numărul intervenţiilor pe ţară depăşesc 7.00-8.000 de situaţii, aşa că numărul nu putem să spunem nici că este puţin, nici că este mult, însă este un număr impresionant de situaţii care se tratează în fiecare zi şi care, din fericire, cea mai mare parte a lor merg exact după procedură şi după tot ce este prevăzut pentru ca sistemul să funcţioneze în folosul cetăţeanului.
Reporter:Cum aţi caracteriza acele disfuncţii care au fost foarte mediatizate?Ce ar trebui înbunătăţit?
Raed Arafat: Acolo unde într-adevăr s-au identificat disfuncţii sistemul se adaptează şi automat le corectează, ca să nu se repete. Dar sistemul, în mare, dacă ne uităm la el, funcţionează chiar foarte bine la ce număr de intervenţii are pe an şi cu ce număr de situaţii este confruntat în fiecare an.
Reporter:Una dintre cele mai mediatizate situaţii care a arătat o disfuncţie a fost cazul tragediei aviatice din Munţii Apuseni. Mai sunt zone în ţară unde serviciul 112 nu are acoperire? Intenţionaţi să extindeţi cumva acest serviciu?
Raed Arafat: Deci şi acolo trebuie să aşteptăm anchetă să vedem, de fapt, ce spune despre disfuncţii sau ce a fost într-adevăr. Acoperirea prin semnal a 112 depinde de acoperirea telefoniei mobile. Este cert că în zonele care sunt fără acoperire 112 nu prea are cum să funcţioneze, pentru că el nu are o acoperire independentă de companiile de telefonie mobilă.
Reporter: Ce se poate face pentru ridicarea nivelului de instruire a populaţiei în cazul situaţiilor de urgenţă?
Raed Arafat: Sunt campanii care se fac acuma - aţi văzut campania "Nu tremur la cutremur". Deci de astfel de companii avem nevoie de ele şi avem nevoie să ajungă la omul de rând, şi să devină parte din conştientul lui. Aşa că eu sunt convins că pe tot palierul sistemului de urgenţă vor fi campanii care să înveţe oamenii cum să apeleze, ce informaţii să dai, cum să nu abuzezi de 112, ce să facă şi ce să nu facă.
Transcrierea textului Agenţia de presă Rador
AUDIO interviul cu Raed Arafat