Daniel Funeriu, ministrul Educaţiei
"Am făcut un apel la îngroparea securii războiului politic, care şi aşa a făcut prea multe ravagii pe tărâmul educaţiei, pentru că începând de astăzi intrăm într-o nouă etapă".
Articol de Alexandra Andon, 06 Ianuarie 2011, 11:57
Realizator: Bună ziua tuturor. Sunt Alexandra Andon, cu ediţia de astăzi la RRA. Legea educaţiei a fost declarată contituţională şi promulgată, ieri, de preşedintele României. Dar când şi cum se vor aplica prevederile noii legi? Legea prevede schimbări importante care se vor reflecta în toate segmentele învăţământului. Ministrul educaţiei este invitatul nostru de astăzi. Bună ziua şi bine aţi venit, dle ministru Daniel Funeriu.
Daniel Funeriu: Bună ziua. Vă mulţumesc pentru invitaţie şi, cum este prima dată în acest an când sunt la postul dvs de radio, vă doresc dvs un an nou fericit, tuturor ascultătorilor dvs şi mă bucur sincer că noul an începe cu o nouă lege a educaţiei naţionale.
Realizator: La mulţi ani şi dvs! Pentru a fi aplicată legea mai sunt necesare 50 de hotărâri de guvern şi 100 de ordine de ministru - aşa aţi spus într-o conferinţă de presă, în urmă cu două ore.
Daniel Funeriu: Aproximativ.
Realizator: În emisiunea de astăzi vrem să aflăm cum se vor reflecta prevederile acestei noi legi asupra celor care participă la procesul de învăţământ, beneficiarii direcţi - elevii şi studenţii - precum şi în activitatea profesorilor şi în implicarea părinţilor. Avem întrebări şi de la ascultători. Încep cu întrebarea ascultătorului nostru, dl Balint...
Daniel Funeriu: Dacă îmi permiteţi o scurtă remarcă de început pentru a clarifica un lucru.
Realizator: Vă rog.
Daniel Funeriu: În lege spune clar că sunt opt luni de zile în care ministerul trebuie să dea toate aceste acte de legislaţie secundară, care sunt fireşti. Legea este o lege clară, care stabileşte repere care să asigure stabilitatea sistemului. În acelaşi timp, în mod evident, sunt o serie de măsuri care trebuie luate prin hoărâri de guvern, ordine de ministru, care nu necesită trecere prin parlament şi un proces legislativ îndelungat, pentru a putea ajusta o serie de lucruri. Ei, punerea în aplicare - aşa cum este firesc pentru o lege atât de complexă - necesită o serie de acte de legislaţie secundară - hotărâri de guvern, ordine de ministru, metodologii - care vor fi finalizate într-un termen de opt luni, exact aşa cum prevede legea.
Realizator: Adică la începutul noului an şcolar; până la...?
Daniel Funeriu: Opt luni de la intrarea în vigoare a acestei legi. Deci actele vor fi finalizate, metodologiile, în termen de opt luni. Măsurile - sunt foarte multe măsuri care se iau pe parcursul timpului. Sunt inclusiv măsuri care se vor lua în 2020, tocmai pentru a se asigura predictibilitate acestui sistem. Un lucru foarte important cu care voi încheia prima mea intervenţie este că toate aceste acte de legislaţie secundară, metodologii, care ţin exact de ceea ce se întâmplă la firul ierbii, vor trebui elaborate împreună cu partenerii sociali, împreună cu organizaţiile profesionale ale profesorilor, împreună cu organizaţiile de părinţi, pentru că toate aceste schimbări trebuie să fie bine asimilate de toţi cei care le vor pune în practică. Şi de aceea am făcut un apel la îngroparea securii războiului politic, care şi aşa a făcut prea multe ravagii pe tărâmul educaţiei, pentru că începând de astăzi intrăm într-o nouă etapă. E nevoie de toată lumea pentru acest efort şi cred că este foarte important, foarte important să demonstrăm că suntem capabili ca naţiune şi ca oameni politici, dacă vreţi, să ne strângem în jurul unui proiect politic generos pentru România, generos cu România.
Realizator: Era şi sensul emisiunii, demersului nostru de astăzi, de a vedea ce se întâmplă concret odată ce chestiunea politică a fost încheiată, ce se va întâmpla concret în viaţa elevilor, a profesorilor şi în felul în care se vor implica părinţii în procesul de învăţământ. Aşadar, dl Balint, ascultătorul nostru, întreabă: "În ce mod îl va afecta pe copilul meu, actualmente în clasa a V-a, felul în care se va intra la liceu, conform noii legi, dacă îl va afecta"?
Daniel Funeriu: Măsura introducerii noului mod de admitere la liceu, prevăzută de această lege, va fi aplicată generaţiei care intră în clasa a cincea, în anul şcolar 2011-2012. Altfel spus, dacă copilul domnului Balint sau orice copil al României intră în clasa a cincea începând cu anul şcolar 2011-2012, el va fi admis la liceu pe baza noii legi. Dacă el este dincolo de clasa a cincea, deci dacă el intră, de exemplu, în clasa a şasea în anul şcolar următor, deci, dacă acum este clasa a cincea, admiterea la liceu se va da pe baza actualei legislaţii. Motivul este foarte simplu. Nu poţi să ceri, nu poţi să evaluezi un elev într-un sistem în care el nu a învăţat. Nu poţi să evaluezi un elev pe alte baze decât cele pe care el le-a învăţat. Deci, este o întrebare extrem de pertinentă şi pe care doresc să o clarific. Am spus întotdeauna că sunt adeptul stabilităţii sistemului. Cel mai mare păcat din învăţământul românesc a fost instabilitatea sa. De accea, dacă vă uitaţi, bacalaureatul în 2011 se va organiza identic cu cel din 2010, pentru că a fost bine aşa cum s-a întâmplat. În consecinţă...
Realizator: Le vom lua pe rând, inclusiv chestiunea bacalaureatului.
Daniel Funeriu: Cu bacalaureatul, situaţia este similară. Noul tip de bacalaureat va fi dat de elevii care vor intra în clasa a noua în anul şcolar 2012-2013.
Realizator: 2012, nu 2011.
Daniel Funeriu: Nu, de cei care intră în clasa a noua în 2012-2013. Sunt raţiuni de ordin practic.
Realizator: Cei care sunt acum clasa a şaptea.
Daniel Funeriu: Cei care sunt acum clasa a şaptea, exact. Cei care sunt acum la liceu vor continua să dea bacalaureatul aşa cum este el astăzi. Este extrem de important să se înţeleagă acest lucru. Am fost foarte atenţi să nu bulversăm un sistem şi aşa prea bulversat, iar aceste schimbări să fie făcute gândit, treptat, din mers, aşa cum este firesc să fie făcute. Vreau să fac o mică paranteză. Dacă vă uitaţi în legea franceză a educaţiei, dacă vă uitaţi în legile ţărilor din Uniunea Europeană, veţi vedea că toate conţin astfel de măsuri.
Realizator: Deci, copiii care intră în clasa a cincea în anul 2011, vor fi, în acelaşi timp, şi primii care vor face cinci ani de gimnaziu?
Daniel Funeriu: Vor fi primii care vor avea ciclul gimnazial de cinci ani, corect.
Realizator: La şcoala generală la care sunt.
Daniel Funeriu: La şcoala la care sunt. Aici trebuie să...încă o dată, trebuie să clarificăm un aspect. Se vor forma, în baza acestei legi, consorţii şcolare. Ce înseamnă acest lucru?
Realizator: E un concept care trebuie clarificat.
Daniel Funeriu: Sigur că da. Acest lucru înseamnă că, din punct de vedere administrativ, pentru a nu avea două şcoli foarte apropiate una de alta, cu resurse disipate, apropiate geografic mă refer, vor fi posibile forme de asociere a acestor şcoli care să pună în comun resursele pe care le au. Să spunem o sală de sport. În loc ca ea să fie utilizată doar de o singură şcoală, în baza unui protocol de înţelegere, în baza unei colaborări, atât resursele umane, cadrele didactice, cât şi resursele materiale, vor putea fi utilizate în cadrul unui consorţiu. Vor fi foarte multe cazuri - sunt convins - în care vor fi consorţii între licee şi şcoli generale. Deci, aceste consorţii între licee şi şcoli generale sunt în beneficiul elevului şi în beneficiul cadrelor didactice, care vor putea, în mod evident, să îşi completeze norma cu ore la şcoala în care liceul este în consorţiu, de exemplu, şi aşa mai departe.
Realizator: Este o posibilitate sau o obligaţie?
Daniel Funeriu: Nu, este o...
Realizator: Întrebarea fiind dacă există acelaşi tip de calificare pentru profesorii care predau la gimnaziu şi cei care predau la liceu?
Daniel Funeriu: La ora actuală, deci, la ora actuală, să fim bine înţeleşi. Calificarea profesorilor care predau la liceu şi a celor care predau la gimnaziu este identică.
Realizator: Sau familiarizare cu materia.
Daniel Funeriu: Este identică. Deci, această pregătire este identică la ora actuală. Nu este vorba de obligaţie. Nu poţi să realizezi o reformă prin constrângere. Este vorba de a crea acele condiţii - şi acest lucru îl face legea - pentru a încuraja lucruri care ameliorează sistemul. Asta se întâmplă.
Realizator: Dar aceste consorţii ar putea să traseze, să facă traseul elevului de la clasa întâi până la clasa a douăsprezecea? Adică să îl oblige să parcurgă în interiorul aceluiaşi consorţiu...
Daniel Funeriu: În niciun caz. Deci, aş dori să ieşim din logica obligaţiilor. Această lege nu creează obligaţii, ci creează oportunităţi, lucruri total distincte. Una dintre primele teze ale acestei legi este că sistemul educaţional este deschis.
Realizator:Ce înseamnă acest lucru?
Daniel Funeriu: Înseamnă că pe tot parcursul educaţional al unui elev el poate să meargă de la o şcoală la alta, după ce a terminat gimnaziul la o şcoală - sunt şi foarte multe licee care au şi ciclu gimnazial - după ce a terminat gimnaziul la o şcoală poate să meargă la orice liceu doreşte, pe bază de competiţie, pe bază de proceduri clar stabilite, tot aşa cum poate să-şi schimbe obiectivele educaţionale din mers, sistemul fiind deschis.
Realizator: Pe de altă parte, această lege nouă a educaţiei naţionale presupune şi schimbarea felului de predare şi schimbarea, să zicem, a materiilor? Pentru că s-a perceput faptul că unele materii vor fi comasate, că se va învăţa laolaltă fizica şi chimia.
Daniel Funeriu: Haideţi să clarificăm câteva...
Realizator: Este o întrebare.
Daniel Funeriu: Este o întrebare deosebit de importantă şi prioritatea zero a ministerului la ora actuală, pentru că acuma avem un cadru legal pe baza căruia putem elabora un nou curriculum, până acuma nu aveam acest cadru, deci acest cadru legal pentru elaborarea noului curriculum, deci elaborarea noului curriculum este - deci a materiilor, a programei - este prioritatea zero a ministerului la ora actuală. Deci, întrebarea dvs. care se referea la...
Realizator: Concret la, dacă felul în care vor fi predate materiile...
Daniel Funeriu: Da, sigur, sigur...
Realizator:... se va schimba?
Daniel Funeriu: Există un concept fundamental. Există două concepte fundamentale în această lege. Primul este că evaluările, examenele să fie coerente cu predarea. Practic, dacă avem un curriculum superb la toate materiile, în schimb dăm examene din română şi matematică, copiii nu vor învăţa acele materii, şi aşa ar fi în orice ţară din lume: copiii învaţă materiile la care dau examene. De aceea, examinarea trebuie să fie perfect coerentă cu materiile care se învaţă. Acesta este primul element de noutate. Al doilea element de noutate este faptul că examenele, de bacalaureat de exemplu, vor conţine şi probe transdisciplinare. Pentru că dacă ne gândim, niciodată în viaţa de zi cu zi, când trebuie să rezolvaţi o problemă, nu vă puneţi problema dacă aţi învăţat soluţia acelei probleme la matematică, fizică, chimie, ştiinţe naturale sau altundeva. Operăm într-o lume din ce în ce mai complexă şi una dintre principalele competenţe pe care trebuie să le aibă un elev este să aibă această flexibilitate în gândire de a îmbina cunoştinţe diverse. În mod evident, în mod evident, cum examinările vor fi...
Realizator: Transdisciplinare.
Daniel Funeriu:...transdisciplinare, şi predarea, trebuie să tindem înspre o predare integrată, o predare integrată în care gradul de integrare al diferitelor materii va fi net superior gradului de integrare de la ora actuală. Să vă dau un exemplu practic.
Realizator: Cel mai bine.
Daniel Funeriu: Am să vă dau un exemplu foarte practic. Degeaba înveţi la istorie despre Mesopotamia, degeaba înveţi la istorie despre, nu ştiu, Tunisia, Franţa, dacă la geografie nu ai învăţat unde este Franţa, unde era Mesopotamia ş.a.m.d. Deci, această integrare, care este firească până la urmă - vă dau doar un exemplu şi să nu se înţeleagă că este aici un angajament, vă dau doar un simplu exemplu - această integrare este firească, este în pas cu ceea ce se întâmplă la nivel internaţional. Ştiţi bine că, să vă dau un exemplu, clasa a XII-a am făcut-o în Franţa, în 1988, încă de atunci aveam istorie-geografie.
Realizator: Aşa va fi şi în România?
Daniel Funeriu: Fizică-chimie. În timp aşa vor evolua lucrurile.
Realizator: În cât timp?
Daniel Funeriu: Schimbările curriculare, una dintre cele mai mari şi cele mai grave erori atunci când produci o schimbare curriculară este să o faci brusc şi insuficient fundamentată. Suntem într-un efort de schimbare a curriculului, care include o serie de etape bine gândite şi bine calculate, iar termenul în care - noi ne-am stabilit ca termen anul şcolar 2012 şi 2013 ca un termen rezonabil pentru intrarea în vigoare pentru cei care sunt la început de ciclu sau la început de clasa I - şi aici este o discuţie cu noul curriculum. Modificarea unui curriculum nu se face peste noapte, pentru că ce rost are să ai un copil care până în clasa a VI-a a învăţat pe un anumit tip de curriculum şi, brusc, în clasa a VII-a să schimbe această modalitate? Ar ieşi, ar fi bulversat inutil, cu pierderi grave.
Realizator: Revenim. Copiii care ar intra în gimnaziu în anul 2012 şi 2013...
Daniel Funeriu: Copiii care, cu certitudine copiii care...
Realizator:...vor găsi alt tip de materii?
Daniel Funeriu: Copiii care vor începe şcoala în anul şcolar 2012 şi 2013, cu certitudine vor învăţa după un curriculum mult, mult mai bun decât ceea ce avem acum.
Realizator: Vor fi schimbate şi manualele?
Daniel Funeriu: Vedeţi dvs, încă o falsă dezbatere.
Realizator:Este o întrebare, pentru că dacă se schimbă modul de predare, se schimbă concepţia, /atât/ a informaţiei, presupun că este pe baza unor manuale.
Daniel Funeriu: Haideţi să urmăm logica. În procesul de elaborare a unui curriculum, manualele sunt ultima etapă. Manualele se fac în funcţie de curriculum. Nu poţi să ai manuale de bună calitate dacă curriculumul nu este binevenit. Schimbarea manualelor este, în mod evident, legată de modificarea curriculară. Nu poţi să schimbi curriculumul fără să schimbi manualele, tot aşa cum nu poţi să schimbi manualele fără să schimbi curriculumul. Marga a mai încercat să facă reformă curriculară schimbând manualele, deci, evident, noul curriculum va fi predat după noi manuale, dar şi aici trebuie să definim foarte clar dacă manualele în România vor fi un auxiliar al învăţării, sau dacă manualele vor fi biblia învăţării. Sunt foarte multe ţări în care manualele sunt auxiliare ale învăţării, iar accentul este pus pe predarea la clasă ...
Realizator: În consecinţă, vor trebui profesorii să participe la anumite cursuri de formare profesională, în aşa fel încât să predea conform noului curriculum?
Daniel Funeriu: Vedeţi dvs, exact aţi pus punctul pe i. Modificarea curriculară trebuie...sunt trei elemente care trebuie făcute concomitent. Unu, elaborarea unui nou curriculum, doi, proceduri de examinare coerente cu curriculumul şi, trei, şi cel mai important lucru, formarea cadrelor didactice pentru punerea în practică a unui nou curriculum. Cele trei elemente trebuie să se întâlnească, ele se pot întâlni din punctul nostru de vedere la începutul anului şcolar 2012-2013 şi una dintre cele mai importante aspecte ale acestei legi este formarea iniţială şi formarea continuă a cadrelor didactice.
Realizator: Este timp şi nu presupune şi un efort financiar suplimentar chestiunea aceasta a formării profesionale a profesorilor?
Daniel Funeriu: Vedeţi, atenţie, reformă fără bani nu se poate face, tot aşa cum injectarea de bani într-un sistem ineficient precum a fost şi continuă să fie al nostru, mai puţin acum, după ce am introdus finanţarea per elev, dar injectarea de bani într-un sistem ineficient este pierdere din banul public.
Realizator: În consecinţă, cu banii care sunt acum la educaţie se pot face aceste schimbări? Este responsabilitatea ministerului să gestioneze acest lucru.
Daniel Funeriu: Este responsabilitatea ministerului şi nu este un lucru tocmai uşor, dar sunt convins că vom gestiona aceste schimbări corect din punct de vedere financiar. Vreau să vă spun că "evaluările Pisa", deci evaluările elevilor români sunt identice, cvasiidentice între 2006 şi 2009, cu toate că între 2006 şi 2009 suma de bani investită în sistem a crescut semnificativ.
Realizator: Aici s-ar putea aduce şi observaţia că elevii români nu învaţă după modelul acela.
Daniel Funeriu: Acela este modelul relevant.
Realizator: Dar asta nu înseamnă neapărat că au mai puţine informaţii? Doar că nu ştiu să răspundă, poate, pe acel model. Este o întrebare!
Daniel Funeriu: Pană la urmă, până la urmă, ceea ce contează în viaţa de zi cu zi nu este câte informaţii, nu este doar atenţie, doar câte informaţii cunoşti, ci şi cât de bine poţi să le foloseşti. În mod evident, nu poţi forma competenţe în absenţa cunoştinţelor. Nu trebuie nici să cădem în cealaltă extremă în care spunem "Nu ne mai interesează să învăţăm, nu ne mai interesează să predăm informaţii pentru că, oricum ,le putem lua de pe internet şi acum trebuie doar să formăm competenţe". Nu, competenţele nu se pot forma în afara informaţiilor, în afara cunoştinţelor, dar trebuie să existe un just echilibru.
Realizator: Profesorii, conform noii legi a educaţiei, vor trebui - cei care nu sunt titulari încă - să susţină concurs pentru a obţine un post într-o anumită şcoală. Este corect? Cine evaluează?
Daniel Funeriu: Da. Două aspecte: cei care sunt titulari la ora actuală în sistem, vreau să o spun răspicat, cu subiect şi predicat....
Realizator: ... rămân titulari ...
Daniel Funeriu: ... şi să contrez toate minciunile care au fost spuse pe acest subiect, inclusiv de către foştii inspectori, de foşti miniştri: cei care sunt astăzi titulari în sistem vor rămâne până la pensionare titulari ai sistemului, un drept câştigat nu le poate fi luat şi nici nu este cazul ca el să fie luat. În ceea ce priveşte cei care intră nou în sistem, cei noi care intră în sistem, concursul de ocupare a postului va fi la nivelul şcolii. Întrebarea dvs referitoare la cine va evalua este perfect justificată, evaluatori sunt, exclusiv, atenţie, exclusiv, cadre didactice. Deci, concursul de ocupare a postului va fi făcut exclusiv de cadre didactice care au această capacitate. Evaluatori sunt exclusiv - atenţie! - exclusiv cadre didactice, deci concursul de ocupare a postului va fi făcut exclusiv de cadre didactice care au această capacitate şi va fi făcut de cele mai bune cadre didactice, după proceduri...
Realizator: Cum stabiliţi? Cum se stabileşte care sunt cele mai bune cadre didactice?
Daniel Funeriu: Prin norme, prin proceduri foarte clare. Ştiţi foarte bine, de exemplu, că şi acum în sistemul de educaţie... pentru 16% dintre cadre didactice există gradaţia de merit care se dă pe bază de calitate, pe baza unei evaluări corecte a cadrelor didactice, iar dintre aceşti oameni vor fi aleşi cei care îi evaluează pe profesori. Deci, doresc să nu mai existe nici o umbră de suspiciune asupra faptului că posturile ar putea fi ocupate altfel decât pe criterii de calitate. Ştim bine şi presa românească a relatat, încă cu mult timp înainte de a deveni eu ministru, toate lucrurile nefireşti care se produc la examenul de titularizare. Deci, aici trebuie să combatem foarte clar minciunile care se spun pe această temă.
Realizator: Eu vă întreb ce se va întâmpla concret. Un ascultător, domnul Radu semnează, întreabă: dacă profesorii titulari din învăţământul preuniversitar nu vor fi pe placul directorilor şi părinţilor şi, ca urmare, vor fi daţi afară prin comasări, reduceri, abuzuri ale şefilor? Este posibil?
Daniel Funeriu: Nu, nu, pentru că legea prevede clar că validarea fişei de evaluare se va face de consiliul profesoral, validarea fişei de evaluare a profesorului se va face de consiliul profesoral. Toate sancţiunile, pentru că uneori e nevoie şi de sancţiuni din păcate, toate sancţiunile vor fi luate de Consiliul de Administraţie cu votul a două treimi dintre membrii Consiliului de Administraţie. Altfel spus, nici o decizie de sancţionare a profesorilor nu va putea fi luată, dacă profesorii din acea şcoală nu sunt de acord cu ea; altfel spus, este exclusă intervenţia politică. Evident, evaluarea cadrelor didactice se va face şi pe baza a ceea ce - în Consiliul de Administraţie - şi pe baza a ceea ce spun părinţii, şi este firesc acest lucru.
Realizator: Pe de altă parte, întrebarea suna de fapt o....îi adaug eu ceva, şi anume: dacă într-o şcoală, după ce un număr de profesori a obţinut titularizarea prin aceste concursuri, se reduce numărul de posturi - pentru că au mai puţini elevi - pe ce criterii se va opera această reducere?
Daniel Funeriu: Există tot în lege, există o prevedere...Şi aici vreau să salut iniţiatorul acestei prevederi - este vorba de doamna deputat Chircu, care, în Comisia de educaţie - este un lucru important, să vedeţi că această lege a fost făcută cu consultarea multor oameni - deci, în Comisia de educaţie de la Cameră s-a venit cu procedura optimă pentru ceea ce se întâmplă în cazul restrângerii de activitate. Este vorba de articolul 252, care spune că în condiţiile intrării în restrângere de activitate cadrele didactice titulare din sistem beneficiază de soluţionarea restrângerii de activitate prin transfer consimţit între unităţile de învăţământ preuniversitar, prin repartizarea pe posturi şi catedre vacante în coordonarea Inspectoratului Şcolar, cum este absolut firesc să fie acest lucru. Deci, nu se pune problema.
Realizator: Deci titularizarea se păstrează, dar se transferă în altă parte titularul, dacă este nevoie de el în altă parte?
Daniel Funeriu: Deci exact aşa este situaţia şi acum. Aceasta este esenţa titularizării în sistem, pentru că dacă eşti titular pe un post, iar acel post se desfiinţează - pentru că nu mai sunt elevi, de exemplu - ca titular al sistemului beneficiezi de prioritate la ocuparea unui alt post.
Realizator: Ce se întâmplă cu profesorii titulari care sunt acum în desfăşurarea demersului pentru obţinerea gradului didactic I, unu; se vor păstra aceste drepturi? - întreabă doamna Eleonora Boeriu din Blaj.
Daniel Funeriu: Evident, evident, pentru că o procedură care este în desfăşurare nu poate fi oprită de o nouă lege. O procedură care este în desfăşurare va merge până la rezultatul final, în mod evident.
Realizator: Mai avem foarte puţin timp, din păcate, din această emisiune.
Daniel Funeriu: Repet, o remarcă generală: nimeni, nimănui, nici părinţilor, nici elevilor şi nici cadrelor didactice nu trebuie să le fie frică că această lege le-ar lua din drepturi, le-ar crea obligaţii nefireşti sau ar bulversa sistemul; dimpotrivă.
Realizator: Câteva întrebări scurte. Norma didactică se va schimba ca efect al acestei legi?
Daniel Funeriu: Acum norma didactică este de 18 ore, exact aceasta este şi prevederea din lege. Norma didactică va fi de 18 ore pentru toţi profesorii din România.
Realizator: Vă mulţumesc. Mulţumesc domnule ministru, Daniel Funeriu. Vă mai aşteptăm.
Interviu realizat de Alexandra Andon şi difuzat în data de 5 ianuarie 2011, la Radio România Actualităţi