Dacian Cioloş, Comisarul European pentru Agricultură
Comisarul european pentru agricultură, Dacian Cioloş pledează pentru crearea unor condiţii care să încurajeze micul producător, dincolo de proiecte controversate, cum ar fi închiderea supermarketurilor duminica.
Articol de Politica Romaneasca, 22 Aprilie 2010, 12:56
În România agricultorii se plâng că subvenţiile sunt mici şi vin cu întârziere, marii producători cer reducerea TVA la unele produse alimentare, iar micii producători se plâng că sunt obligaţi să se înregistreze la Registrul Comerţului pentru a putea să-şi vândă marfa în piaţă.
În acest context începe joi prima vizită oficială în România a lui Dacian Cioloş în calitate de comisar european pentru agricultură şi dezvoltare rurală. Într-un interviu acordat corespondentului nostru la Strasbourg, Iolanda Bădiliţă, comisarul european Dacian Cioloş vorbeşte despre obiectivele vizitei sale şi pledează pentru crearea unor condiţii care să încurajeze micul producător, dincolo de proiecte controversate, cum ar fi închiderea supermarketurilor duminica.
Dacian Cioloş: Intenţia mea este, într-adevăr, să am o întâlnire la Ministerul Agriculturii şi să avem o discuţie vizavi de dosarele în curs, pe de o parte, de interes pentru România, dar şi implicarea României în această dezbatere publică care are ca scop să pregătească terenul pentru viitoarea reformă a politicii agricole comune. Cred că este un foarte bun moment, o foarte bună ocazie pentru România, nu numai pentru autorităţi, dar şi pentru organizaţiile profesionale şi pentru societatea civilă în general să se exprime într-o problemă europeană de interes specific pentru România.
Reporter: Ştiţi că se discută în ultima vreme că ar putea să fie o soluţie pentru ca producătorii agricoli să-şi poată vinde produsele închiderea duminică a supermarketurilor. Cum vedeţi o astfel de idee?
Dacian Cioloş: Cred că e important ca, dincolo de închiderea sau nu a hipermarketurilor în weekend, e important să se creeze alternativa. Şi cred că aici atât guvernul cât şi poate, mai ales, autorităţile locale, primăriile, consiliile judeţene ar putea contribui benefic, creînd cadrul pentru constituirea şi funcţionarea acelor pieţe de weekend, pieţe cu vânzare directă pentru producători, pentru micii producători, pentru producătorii de produse tradiţionale. Cred că, în primul rând, trebuie creată această alternativă şi apoi, sigur, se poate discuta şi despre această problemă legat de hipermarketuri care, încă o dată, este o chestiune specifică României. Dar, inclusiv prin politica agricolă comună, pe viitor vreau să încurajez dezvoltarea acestor pieţe locale şi, în general, a ceea ce se numeşte "circuite scurte", în aşa fel încât contactul între producătorul direct şi consumator să fie cât mai scurt, pe o filieră cât mai scurtă.
Reporter: De câte ori se organizează un eveniment cu produse tradiţionale româneşti, toată lumea e foarte încântată - mă refer la străini, evident. Cu toate astea, produsele româneşti nu sunt de găsit în Uniunea Europeană...
Dacian Cioloş: Asta voiam să spun şi eu că de câte ori se organizează o astfel de manifestare toată lumea e mulţumită şi de câte ori lumea caută în magazaine produse tradiţionale româneşti nu prea le găseşte. E tocmai, cred eu, problema pe care o ridicasem înainte. O dată, ar fi interesant de văzut câţi din aceşti producători de produse tradiţionale sunt dispuşi într-adevăr să intre într-o producţie pentru piaţă, deci cu o anumită ritmicitate de producţie, de aprovizionare, de menţinere a aceloraşi standarde de calitate în mod constant, şi apoi cred că e şi o problemă de organizare, fiscalitate. Sunt mulţi din aceşti producători care realizează produse din ferme de semisubzistenţă mai mult sau mai puţin înregistrate fiscal, deci care declară mai mult sau mai puţin cantităţile pe care le produc, şi deci dacă nu sunt înregistraţi fiscal şi nu declară aceste cantităţi, când e vorba de punerea pe piaţă organizată dau un pas înapoi. Şi atunci, trebuie văzut, cred, în mod cât mai obiectiv cu putinţă, care sunt soluţiile pentru ca aceste produse să se găsească pe piaţă. Şi apoi trebuie creat acest cadru pentru ca producătorii să poată într-adevăr să vândă dacă au ce să vândă, pentru că, eu ştiu, sunt mulţi din aceşti producători pe care nu-i interesează pur şi simplu piaţa europeană, pentru că ei îşi vând produsele de la Fundata la Braşov, la Sibiu... Nu-i interesează să meargă, poate, nici măcar până la Bucureşti sau eventual merg până la Bucureşti. Nici vorbă de Viena, Roma, Bruxelles, Paris sau în altă parte.