Dacian Cioloş, comisar european pentru agricultură
Comisarul european pentru agricultură, Dacian Cioloş a vorbit într-un interviu acordat corespondentului Radio România la Bruxelles, despre importanţa dezvoltării agriculturii locale.
Articol de Carmen Valică, 20 Aprilie 2012, 19:05
Realizator:Bun găsit! Sunt Carmen Valică. Despre mâncare, cum o preparăm, de unde o cumpărăm şi cu cât, vorbim frecvent în viaţa de zi cu zi. Invitatul acestei ediţii a "Interviului serii" la RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI este comisarul european pentru agricultură, Dacian Cioloş. Bine aţi venit!
Dacian Cioloş: Bună ziua, bine v-am găsit!
Realizator:Înregistrăm acest interviu la Bruxelles, în clădirea în care are loc conferinţa "Agricultură şi pieţe locale". E o conferinţă pe care o găzduiţi. Europa pare să aibă în aceste momente probleme mult mai stringente. De ce să promovăm exact dezvoltarea agriculturii locale?
Dacian Cioloş: Păi noi nu facem cu această conferinţă decât să răspundem la un curent care există deja, care e prezent. O mare parte din consumatorii europeni cer aceste tipuri de produse locale, preferă, atât cât este posibil, să cumpere local, din diferite motive. Din sondajele de opinie pe care noi le-am realizat, nouă europeni din zece sunt favorabili acestui tip de comercializare. Pe de altă parte, 15% din agricultorii din UE, şi avem un total de peste 10 milioane de agricultori în UE, deci 15% din aceşti agricultori europeni deja vând jumătate din producţia lor direct în vânzare directă sau din fermă sau pe pieţe locale. Deci nu facem decât să răspundem la o realitate şi să încercăm să o structurăm mai bine, în aşa fel încât ea să fie şi în avantajul producătorului agricol, şi în avantajul consumatorului.
Realizator: Există, aşadar, cerere, există, iată, ofertă, după cum spuneaţi. Care ar fi miza, în esenţă, pentru viitorul agriculturii în Europa?
Dacian Cioloş: În primul rând, e o miză economică, atât pentru consumatori, cât şi pentru agricultori. Şi vreau să vă dau un exemplu. Vorbeaţi de criză şi de alte teme mult mai stringente. Grecia, care trece printr-o situaţie economică foarte dificilă, de când s-a instalat această criză economică, vânzările directe de produse agricole în Grecia au crescut foarte mult. Şi s-au pus la punct de atunci tot felul de circuite de comercializare scurte, unde consumatorii au un contact direct cu agricultorii, atât în avantajul agricultorilor, cărora în prima fază le-au scăzut vânzările prin reţelele de comercializare clasice, dar şi în avantajul consumatorilor, pentru că şi consumatorul se uită mai mult acum la bani şi caută produse cât mai ieftine posibil. Şi aceste circuite de comercializare scurte au deci şi o latură economică importantă atât pentru venitul agricultorului, cât şi pentru ce scoate din buzunar consumatorul.
Realizator:Dar şi aici poate fi o contradicţie. În pieţele volante din Bucureşti, un borcan de zacuscă, da, e bună, costă zece lei, la un mare magazin costă trei lei...
Dacian Cioloş: Aici, trebuie să ne uităm şi ce e în borcan, nu doar la faptul că pe borcan scrie "zacuscă". Ce fel de zacuscă e în magazin pe raft şi ce fel de zacuscă e acolo, în piaţa aceea volantă. Pe de altă parte, sigur că dacă, inclusiv un agricultor, dacă vrea să dezvolte pe termen lung o clientelă în vânzare directă, trebuie să facă în aşa fel încât consumatorul să vină şi a doua, şi a treia oară, interesat atât de ce a găsit în borcanul cu zacuscă, dar şi de ce a scos din buzunar ca să plătească. Deci aici sigur că, la urma urmei, piaţa reglează cererea şi oferta, însă eu sunt convins că pentru un agricultor care merge să vândă într-o piaţă volantă, dacă vrea să facă lucrul ăsta pe termen lung, o să ştie să-şi trateze clienţii în aşa fel încât şi el să câştige, dar să îl încurajeze şi pe client să vină a doua şi a treia oară.
Realizator:Ce şanse are un astfel de agricultor în faţa marilor magazine şi în faţa lanţului mare de distribuţie a alimentelor?
Dacian Cioloş: Păi atâta timp cât există o cerere din partea consumatorilor pentru astfel de tipuri de produse...
Realizator: Vă întreb, nu e cumva nesigur pentru consumator? Nu ştiu, stocurile nu sunt atât de bine puse la punct ca cele din magazin.
Dacian Cioloş: Păi nu, dar tocmai, nici nu e nevoie de stocuri, pentru că sunt produse proaspete, care sunt recoltate cu două-trei zile înainte şi sunt vândute pe urmă direct pe piaţă şi atâta timp cât îţi creezi o clientelă cât de cât fidelă, inclusiv în aceste pieţe volante de cartier, cam ştii la ce să te aştepţi peste două-trei zile sau peste o săptămână, când te duci să vinzi, şi atunci recoltezi cu o zi sau două înainte direct din câmp. Nu ai nevoie de stocuri, nu ai nevoie de transport atât de lung şi atât de costisitor.
Interviu realizat de Carmen Valică şi difuzat, vineri, la Radio România Actualităţi