Bogdan Chiriţoiu, președintele Consiliului Concurenței
Consiliul Concurenţei va realiza un monitor al preţurilor, un site care va afişa preţurile practicate de principalii retaileri pentru produsele care fac parte din coşul zilnic al populaţiei.
Articol de Elena Marinescu, 02 Septembrie 2015, 10:01
Consiliul Concurenţei urmăreşte preţurile a 18 produse din aproximativ 600 de magazine din comerţul tradiţional şi 9 retaileri pentru a vedea modul în care se respectă scăderea TVA de la 1 iunie.
În plus, până la sfârşitul acestui an autoritatea de control va realiza un monitor al preţurilor, un site care va afişa preţurile practicate de principalii retaileri pentru produsele care fac parte din coşul zilnic al populaţiei.
Cum se va aplica această iniţiativă de monitorizare a preţurilor bunurilor de consum, aflăm de la invitatul dimineţii la "Apel matinal", preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, într-un interviu realizat de Elena Marinescu.
Reporter: Consiliul Concurenţei a propus o nouă metodă de ţinere sub control a preţurilor. Despre ce este vorba?
Bogdan Chiriţoiu: Noi în momentul de faţă lucrăm împreună cu companiile, cu lanţurile de magazine să monitorizăm impactul reducerii de TVA, să observăm cum au evoluat preţurile înainte de iunie, deci când era TVA de 24%, ce s-a întâmplat după 1 iunie şi până acuma. Semnele sunt bune şi vedem că a funcţionat concurenţa, actorii de pe piaţă au transferat reducerea de taxă, reducerea de TVA în preţurile la raft. Am vrea să ne asigurăm că piaţa va funcţiona în continuare bine şi atunci am vrea să extindem acest proces de monitorizare, să creăm o platformă pe internet pe care consumatorii să poată să compare preţurile în regiunea lor la produsele care-i interesează, să găsescă magazinul sau lanţul de magazine unde sunt cele mai atractive oferte la produsele care-i interesează.
AUDIO Interviu Bogdan Chirițoiu
Reporter: Şi aceste informaţii vor fi actualizate în timp real de către angajaţii de la Consiliul Concurenţei?
Bogdan Chiriţoiu: Nu. Ce vrem? Vrem, de altfel foarte important, să avem cooperarea lanţurilor de magazine, să vedem ca informaţiile să vină /de la ele/. Deci noi vom asigura mediul, această platformă, site-ul de internet, dar trebuie să avem cooperarea lanţurilor de magazine, ca ei să ne furnizeze informaţiile. Suntem la faza la care există un acord de principiu al marilor lanţuri de magazine de a coopera la acest proiect, deci în lunile următoare trebuie să vedem tehnic cum se vor desfăşura lucrurile. Ţinta noastră este ca până la sfârşitul acestui an proiectul să fie funcţional.
Reporter: Specialiştii estimează că în această toamnă vom avea probabil, ca şi în anii precedenţi, un salt la preţurile la legume-fructe. Credeţi că acel mercurial, acea metodă de ţinere sub control a preţurilor poate fi făcută şi la acest nivel?
Bogdan Chiriţoiu: Noi o să ne uităm şi la unele produse agricole, legume-fructe. Ce ne propunem noi să facem e un mijloc de a intensifica concurenţa oferind informaţii consumatorilor. Nu e un mercurial în sensul vechi al termenului, adică nu e o obligaţie legală de a nu creşte preţul, ci pur şi simplu ne bazăm pe un mecanism de piaţă. Dacă consumatorii află că un produs e mai ieftin într-un magazin, în mod normal se va duce acolo şi acest lucru îi va forţa şi pe ceilalţi să reducă preţurile. În al doilea râd, nu putem elimina sezonabilitatea preţurilor. Asta e în legile naturii şi ale economiei.
Reporter: Pentru că vorbim despre concurenţă loială între marile lanţuri de magazine, să vorbim puţin şi despre preţurile la carburanţi, care din păcate în România nu reflectă tendinţa globală care se manifestă în urma scăderii preţurilor la petrol. Ce se întâmplă cu distribuitorii?
Bogdan Chiriţoiu: Spre deosebire de piaţa produselor alimentare, care e o piaţă foarte puternic concurenţială, pe care avem multe lanţuri de magazine prezente în România şi concurenţa între ele are un efect în preţuri, concurenţa pe piaţa petrolului e mai puţin puternică. Avem câteva companii prezente, dar piaţa e clar dominată de una, tot foarte mare, care dă tonul, şi ne-am dori să vedem mai multă concurenţă pe piaţa combustibililor şi aş vrea să facilităm cumva înfiinţarea de noi puncte de vânzare, de noi pompe, de noi staţii de benzină. Dar ăsta e un proiect pe termen, să spunem, mediu, cel mai devreme o să dea rezultate în câteva luni de zile. Pe termen scurt, v-aş contrazice cumva. Piaţa internaţională e foarte dinamică acuma. Pe ce vedem noi, România avusese printre cele mai mari, dacă nu cea mai mare scădere a preţului la combustibili fără taxe. Deci, dacă eliminam impactul guvernului, ne uităm numai la preţul cerut de companiile petroliere, faţă de un an înainte aveam scăderi de 20%-24% ale preţului motorinei şi benzinei fără taxe, repet. Când introducem şi impactul taxelor, atunci scăderea la pompă e ceva mai mică...
Reporter: Şi supra-acciza...
Bogdan Chiriţoiu: Faţă de anul anterior, eram undeva la 10%-13%, ceea ce, oricum, e în trend european, deci nu e o scădere mai mică decât în alte state ale Uniunii. Deci aş vrea să ţinem încă sub observaţie, să mai stăm câteva săptămâni, când sper că lucrurile se vor linişti şi atunci să tragem o concluzie, să vedem dacă reducerile de la noi sunt suficient de semnificative, sunt similare cu cele din alte state ale Uniunii Europene.
Reporter: Şi în cazul în care sesizaţi că nu este totul în regulă...
Bogdan Chiriţoiu: Dacă nu sunt... Ca întotdeauna, când vedem ceva neobişnuit, ceva ce nu are o explicaţie economică clară, atunci ne punem problema dacă n-avem de-a face cu o încălcare a legii şi trebuie să investigăm acest lucru.