Attila Korodi, ministrul Mediului
"Faţă de primele etape ale programului "Rabla", la ora actuală, avem un program care nu mai este atât de birocratic, totul merge pe sistem electronic de acces la tichete".
Articol de Bogdan Predescu, 22 Septembrie 2014, 11:08
10 milioane de euro este suma pe care o va aloca Ministerul Mediului şi Schimbărilor Climatice pentru sistemul de transport cu bicicleta în Bucureşti.
Un proiect îndrăzneţ pentru ministerul care se luptă să menţină în continuare programul "Rabla" într-o industrie auto tot mai orientată către protejarea mediului.
Despre acest program, dar şi despre pistele de biciclete din Capitală, vorbim, astăzi, la "Apel matinal", cu ministrul mediului, Attila Korodi, cu prilejul Zilei Europene fără Maşini, sărbătorită astăzi în 40 de ţări.
Attila Korodi: Faţă de primele etape ale programului "Rabla", la ora actuală, avem un program care nu mai este atât de birocratic, am reuşit să simplificăm procedurile interne cel puţin, totul merge pe sistem electronic de acces la tichete. Am reuşit să eliminăm situaţia confuză în care oamenii aduceau maşini vechi şi stăteau, după aceea, pentru tichete, numai să găsească un cumpărător. Acum, orice maşină veche este transformată într-o maşină nouă, care are clar o siguranţă în trafic, emisii poluante mult mai mici, dar şi ducem maşina veche către reciclare.
Ceea ce va urma este cum putem să încurajăm mai mult ca achiziţia să fie către o maşină nouă, dar maşina nouă să reprezinte o soluţie cât mai aproape de ce visăm noi despre traficul urban, adică maşini foarte puţin poluante, care au mtoare care cel puţin la stopuri se opresc, care au emisii sub 100 de grame şi maşini care poate înglobează soluţii nu numai de recuperare energetică, dar şi soluţii de încărcare de la priză. Cum mergem către această idee? Probabil toamna aceasta ne va ajuta şi sper ca să avem şi susţinere, pentru că opinia publică ne susţine, industria auto are anumite licenţe, pentru că permanent e speriată ca nu cumva să creem disfuncţionalităţi pe piaţă. Nu vrem să creem disfuncţionalităţi, ci pur şi simplu vrem să ducem oamenii către idei noi şi idei bune.
Bogdan Predescu: Oricum, oferiţi o soluţie interesantă pentru şoferi, în cazul în care nu mai au bani de benzină, nu-şi permit automobilul electric, dar pot să apleze la cei aproape 100 de kilometri de pistă de biciclete pe vreo 60 de artere bucureştene. Cam aşa sună proiectul!
Attila Korodi: Aşa sună proiectul şi cum utilizând bani din planificarea certificatelor verzi pe sistem european, care derivă din politicile noastre pe schimbări climatice. Am reuşit să punem la o parte 10 milioane de euro, care să le dăm municipalităţii Bucureşti, care să folosească pe un proiect care putem să spunem că va fi coloana vertebrală a traficului şi a transportului utilizând bicicleta. Vor fi pe marile bulevarde piste foarte bine construite, foarte bine dimensionate, care dau siguranţă atât bicicliştilor, cât şi pietonilor şi traficului auto. Pe de altă parte, va fi şi un sistem de bike-sharing, adică sistem de închiriere la nivelul Bucureştiului, prin care cineva, ieşind, de exemplu, din metrou, luând o bicicletă, poate să o lase peste 1 kilometru, la altă staţie, aproape de locul de muncă. Foarte mulţi care circulă în Europa şi în altă parte a lumii au văzut în marile oraşe şi e o soluţie viabilă şi va ajuta foarte mult după terminarea acestui proiect să putem să spunem că vom avea maşini mai puţine, pentru că ceea ce mă bucură /.../, oameni cu biciclete, oameni care aleargă. Pe străzile din Bucureşti, vedem câţiva curajoşi în comparaţie cu ce siguranţă avem şi având această infrastructură de tipul nu neapărat acelaşi model care se construieşte pe Calea Victoriei, se va crea o infrastructură care va schimba total percepţia în Bucureşti asupra utilizării bicicletelor.