Adrian Vasilescu, consilierul guvernatorului Băncii Naţionale
Despre atacurile cibernetice asupra băncilor: "Dacă unei bănci i se întâmplă ceva şi dispar bani din contul unui client, banca suportă paguba, nu clientul".
Articol de Radio România, 24 August 2015, 09:46
Utilizatorii serviciilor de on-line banking din România sunt victimele unui nou val de mesaje spam trimis în ultimele zile, înformează specialiştii Bitdefender.
Campania reprezintă unul dintre cele mai complexe eforturi ale hackerilor de a instala troianul Tridex şi a fura datele de autentificare ale clienţilor instituţiilor financiare din ţara noastră.
Acesta nu este singurul virus care are ca destinaţie clienţii băncilor din România.
IBM a descoperit de o versiune de malware Tinba v3, configurată pentru a ataca exclusiv 12 bănci din România, care a intrat deja în atenţia SRI.
Discutăm la "Apel matinal" despre atacurile cibernetice lansate asupra băncilor din România şi despre posibilele pericole în interviul realizat de Daniel Neguţ, cu consilierul guvernatorului Băncii Naţionale, Adrian Vasilescu.
Reporter: Sunt pregătite băncile să facă faţă unor asemenea atacuri informatice şi să protejeze conturile clienţilor?
Adrian Vasilescu: Absolut toate băncile sunt pregătite în acest sens. Nu sunt riscuri evidente.
Reporter: Banca Naţională a României joacă vreun rol în asigurarea securităţii conturilor bancare de la băncile comerciale?
Adrian Vasilescu: Banca Naţională are relaţii cu băncile pe acest plan pe două căi de comunicare: o cale este reglementară pentru Banca Naţională, reglementează modul în care trebuie să lucreze băncile, dar bineînţels având ca bază legea şi un al doilea canal este acela al supravegherii. De asemenea, Banca Naţională supraveghează în ce măsură fiecare bancă respectă legea.
Reporter: Cât de riscantă este pentru o bancă, pentru imaginea sa în piaţă, transparenţa totală privind posibile atacuri informatice. Altfel spus, este bine ca populaţia să afle numele băncilor care sunt sau au fost vizate de atacuri informatice?
Adrian Vasilescu: Niciodată şi nicăieri în lume nu se fac publice astfel de informaţii, dar, pentru că vorbim despre riscuri, este foarte bine şi necesar să subliniez că nu este vorba de riscuri care să vizeze populaţia. Astfel de riscuri vizează numai băncile. Dacă unei bănci i se întâmplă ceva şi dispar bani din contul unui client, banca suportă paguba, nu clientul. Clientul a încredinţat banii unei bănci şi, potrivit contractului, el plăteşte şi o dobândă, banca este obligată să îi asigure securitatea banilor şi trebuie să facă toate demersurile şi să facă toate cheltuielile şi să angajeze personalul necesar pentru siguranţa acestor conturi.
Reporter: În relaţia client-bancă, aşadar, clientul este îndreptăţit să considere că banca este în totalitate răspunzătoare de integritatea sumelor pe care le depune?
Adrian Vasilescu: Dacă spun că clinetul este îndreptăţit este prea puţin. Banca este obligată să asigure securitatea. Clientul nu suportă nicio pagubă.
Reporter: Având în vedere că astfel de atacuri informatice se îndreaptă împortiva utilizatorilor de Internet Banking, vedeţi o problemă în a folosi pe viitor astefel de facilităţi oferite de bănci?
Adrian Vasilescu: Dacă se întâmplă accidente aviatice, asta nu înseamnă că vedem o problemă în viitor pentru calătoria cu avionul. Sigur că este nevoie de atenţie, este nevoie de măsuri asiguratorii, dar modenizarea merge înainte.
Reporter: Ce ar trebui să facă fiecare deponent pentru a se feri de aceste atacuri care vizează banii din bănci?
Adrian Vasilescu: În primul rând, să cunoască bine regulile, să ştie bine că nu orice client al băncii care are de făcut plăţi utilizează Internetul în acest sens. În România sunt, în momentul de faţă, deschise 15 milionae de conturi şi operează în acest conturi nouă milioane de utilizatori. Vă daţi seama că cea mai mare parte a acestui eşalon de oameni cu conturi nu lucrează cu Internetul, lucrează direct cu banca, prin metode clasice, dar cei care lucrează cu Internetul trebuie să înţeleagă şi să cunoască foarte bine regulile şi să le respecte cu stricteţe.
Reporter: Educaţia financiară a clienţilor bancari poate asigura un grad sporit de siguranţă pentru conturile lor?
Adrian Vasilescu: Întotdeauna şi educaţia financiară a clienţilor bancari este imperios necesar să fie făcută nu numai sub acest aspect, ci sub toate aspectele privind relaţia client-bancă. Un client educat, un client cu o cultură cât de cât formată în plan economic şi financiar devine un partener activ al băncii.
AUDIO Interviul cu Adrian Vasilescu