Presa din R.Moldova, sub lupa ONG-urilor
Potrivit Centrului pentru Jurnalism Independent, în această campanie electorală presa din Republica Moldova respectă pluralismul de opinii.
Articol de Cătălin Gomboş, 16 Noiembrie 2010, 16:05
În Republica Moldova, la jumătatea campaniei electorale pentru alegerile parlamentare anticipate, mai multe organizaţii neguvernamentale şi observatori politici au prezentat, la începutul lunii noiembrie, rapoarte de monitorizare a publicităţii electorale şi a modului în care presa de la Chişinău se ocupă de acest subiect.
Unul dintre rapoarte aparţine Coaliţiei "Control civil-Alegeri 2010", despre care se spune că ar fi apropiat de Partidul Comuniştilor.
În paralel, Centrul pentru Jurnalism Independent a prezentat al treilea raport de monitorizare a presei, în actuala campanie electorală.
Una dintre diferenţele importante între alegerile din 28 noiembrie şi cele din aprilie şi iulie, anul trecut, este modul în care presa din Republica Moldova, în principal, cea audiovizuală, reflectă campania electorală şi le oferă actorilor politici posibilitatea de a-şi exprima punctele de vedere.
La precedentele alegeri, posturile publice de radio şi televiziune, dar şi majoritatea celor private cu acoperire naţională erau acuzate de părtinire, în general în favoarea Partidului Comuniştilor.
Ultima monitorizare, publicată de Centrul pentru Jurnalism Independent, constată însă că, în actuala campanie electorală, majoritatea posturilor au reuşit să respecte pluralismul de opinii.
Dacă Radioul şi Televiziunea publică, spre deosebire de anul trecut, sunt acum neutre, o parte dintre celelalte televiziuni şi posturi de radio, inclusiv cele două televiziuni de ştiri, apărute anul acesta, în Republica Moldova, au defavorizat uşor PCRM, fără a-şi exprima însă, în mod clar, preferinţa pentru alţi actori politici.
Excepţie de la respectarea pluralismului continuă să facă televiziunea pro-comunistă NIT care, de altfel, a şi fost avertizată că riscă să-şi piardă licenţa de emisie, dacă nu îşi va revizui modul în care reflectă campania electorală.
Reprezentanţii televiziunii consideră însă că sunt victima unei campanii politice şi nu au ce să-şi reproşeze.
Presa scrisă este divizată între pro şi anti-comunişti
Dacă în ceea ce priveşte audiovizualul există diferenţe clare, faţă de alegerile precedente, presa scrisă şi online continuă să fie divizată între pro-comunişti şi anti-comunişti, poziţii reflectate, în special, de editorialiştii ziarelor.
Raportul Centrului pentru Jurnalism Independent observă însă o mai mare virulenţă a presei pro-comuniste care, dincolo de mesajele de susţinere a PCRM, încearcă să discrediteze adversarii politici ai partidului şi publică inclusiv speculaţii care distorsionează faptele.
Proiectul de monitorizare a mass-media, în campanie electorală, este realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent în parteneriat cu Asociaţia Presei Independente şi Institutul de Marketing şi Sondaje IMAS-INC Chişinău.