Ziua Agenţiilor de Presă, ediţia a VI-a
Joi începe conferinţa internaţională Ziua agenţiilor de presă, ediţia a VI-a, un eveniment Radio Romania, marca RADOR.
Articol de Agenţia de presă RADOR, 16 Iunie 2011, 15:18
Evenimentul este organizat de Agenţia de presă RADOR, cu sprijinul Departamentului pentru Românii de pretutindeni.
Lucrările se desfăşoară la Hotel Novotel, sala Paris Rive Droite, între orele 9:00-17:00 şi vor fi transmise în direct, începând cu 9:30, pe site-ul nostru www.rador.ro.
Tema din acest an este "Agenţiile de presă în 2011 - schimbări de strategie". Programul cuprinde cinci secţiuni, fiecare dintre ele abordând tema principală din unghiuri multiple, care converg spre binomul furnizor-consumator de informaţie de agenţie.
"Noi am conceput această întâlnire ca o sărbătoare a jurnalismului din România", a precizat Carmen Ionescu, redactor-şef al Agenţiei de presă RADOR.
Relaţiile agenţiilor de presă cu beneficiarii informaţiei, subiectul central al discuţiilor
Intervenţiile s-au referit prioritar la relaţiile agenţiilor de presă cu beneficiarii informaţiei în contextul crizei economico-financiare actuale.
Respectul faţă de clienţi a revenit de mai multe ori în cadrul dezbaterilor.
"Clienţii devin tot mai pretenţioşi, îşi pot alege ce informaţii vor şi pe ce suport doresc", a avertizat András István Demeter, preşedinte director general la Radio România.
"Este ceva normal în această lume fascinantă a informaţiei. Principiile pe care ne construim prestigiul profesional rămân însă aceleaşi: corectitudinea, acurateţea, obiectivitatea. Trebuie să ne conducem activitatea după aceleaşi valori jurnalistice: promptitudine, echidistanţă, profesionalism. Cât de mare este "primejdia" cultivată de Internet?", a conchis András István Demeter.
Jurnaliştii consideră că agenţiile de presă trebuie să-şi schime strategiile de lucru
Indira Crăsnea, preşedinta Clubului Român de Presă, a subliniat că "multimedia este o plusvaloare, un ambalaj comercial necesar, frumos pentru cuvântul scris, dar agenţia rămâne o citadelă a seriozităţii în primul rând prin cuvântul scris. Multimedia face presa mai agreabilă, deci mai vandabilă".
"Decad ziarele, deci agenţiile de presă trebuie să-şi schimbe strategiile", avertizează şi Isabelle Weselinght, director Birou AFP România.
Această tendinţă negativă a fost confirmată de Marina Constantinoiu, redactor-şef la "Jurnalul Naţional".
"Presa scrisă este în comă! Probabil că am contribuit şi noi la declinul ei, dar şi din cauza crizei. România nu mai are presă de calitate. Ziariştii de agenţie reprezintă elita presei, fiindcă de munca lor beneficiem noi ceilalţi. Sper ca de-acolo să ne vină salvarea. Toţi ne-am restrâns bugetele, spaţiile, echipele. Nu e bine că am ajuns la copy-paste după agenţii. Ne deprofesionalizăm dacă nu mai ieşim pe teren. Să sperăm că vor mai fi departamente de politică externă în presă, să avem ziarişti interesaţi de ce se întâmplă în jur, care să aibă cultură generală, să cunoască istorie. Fiindcă ne confruntăm deja cu multă superficialitate. Patronatele de presă au investit în tot felul de neaveniţi care au compromis această profesie, în oameni care nu aveau ce căuta în această profesie. Esenţială este informaţia obţinută din contactul cu realitatea. Nu există ieşire, altfel această profesie moare, nu doar presa scrisă", a spus Marina Constantinoiu.
"Noi am fost totdeauna în criză. Nu va fi niciodată bine într-o agenţie de presă", este de părere Cristian Dimitriu, director general editorial la Mediafax.
"Trebuie să învăţăm să ne vindem conţinutul. Noi nu vom avea salarii mari niciodată, dar trebuie să ne respectăm între noi", a mai spus Cristian Dimitriu.
El a dat ca exemplu ştirile referitoare la cazul Manuela Vulpe - Lucian Avramescu, care au trecut neobservate.
"Nu-l putem lua de urechi pe utilizator pentru a vedea valoarea unei ştiri", a punctat Cristian Dimitriu.
În replică, alte voci au precizat că agenţiile nu trebuie să tabloidizeze informaţia.
"Excesiva politizare a dus la polarizarea mesajului, ceea ce face ca unii ziarişti să nu acorde atenţie informaţiei reale, importante de fapt. Criza a secerat redacţiile. De aceea, agenţiile trebuie să-şi diversifice oferta", este de părere Elena Vijulie de la Realitatea TV.