Tentativă eşuată de privatizare a CFR Marfă
În urma verificării şi analizării documentelor depuse de cei trei investitori privind privatizarea CFR Marfă, nicunul dintre aceştia nu s-au precalificat în etapa următoare.
Articol de Simona Mihăescu, 15 Mai 2013, 18:57
La precalificare de privatizare a CFR Marfă au prezentat documentaţia de participare, compania americană OmniTRAX, Grup Feroviar Român (GFR) şi asocierea dintre Transferoviar Grup (TFG) şi Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria, informează Mediafax.
Miercuri a fost termenul pentru finalizarea verificării şi analizării documentelor de participare, precum şi pentru întocmirii listei investitorilor precalificaţi să participe, în continuare, la procesul de privatizare a CFR Marfă ("lista scurtă").
Termenul final pentru desemnarea ofertantului câştigător era 20 iunie 2013, conform angajamentelor stabilite cu Fondul Monetar Internaţional.
Preţ de pornire, circa 800 de milioane de lei
În anunţul de privatizare al CFR Marfă, Ministerul Transporturilor stabileşte un preţ de plecare de aproape 800 de milioane de lei şi criterii stricte pentru participanţi, care trebuie să-şi demonstreze capacitatea de a gestiona şi dezvolta una dintre cele mai improtante companii de stat, dar şi cu unele dintre cele mai mari probleme legate de ineficienţă şi datorii.
Autorităţile dau asigurări că importante companii din domeniul transportului feroviar şi-au arătat interesul pentru CFR Marfă.
Participanţii trebuie să depună o garanţie de 10 milioane de euro, să plătească 10 mii de euro pentru dosarul de prezentare şi să demonstreze că au atât experienţă relevantă în domeniu, cât şi capacităţile financiare pentru a prelua şi dezvolta compania.
În prezent, CFR Marfă are datorii de un miliard şi jumătate de lei, dar acestea vor fi transformate în acţiuni, după cum a explicat ministrul transporturilor, Relu Fenechiu.
Privatizarea CFR Marfă, angajament luat în faţa FMI
Privatizarea companiei, care înregistrează mari pierderi, este un angajament luat în faţa creditorilor externi.
Documentul care stabilea strategia de privatizare a CFR Marfă a fost aprobat în şedinţa Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, din 5 februarie, cu menţiunea expresă ca privatizarea să se realizeze cu un investitor strategic.
Ulterior, Executivul a aprobat strategia prin care se propune vânzarea unui pachet majoritar de acţiuni de către un investitor strategic, fie către un consorţiu din care să facă parte investitori strategici şi financiari.
Selecţia se va realiza prin metode combinate cu criterii de precalificare a investitorilor, respectiv negociere pe bază de oferte preliminare şi neangajante, urmată de o licitaţie în plic, singurul criteriu de adjudecare fiind preţul oferit.
Contractul pentru serviciile de consultanţă pentru privatizare, în valoare de două milioane şi jumătate de lei, a fost atribuit în martie de Ministerul Transporturilor unei asocieri conduse de compania Deloitte.