Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Strategia de privatizare a CFR Marfă, aprobată de Guvern

Guvernul a decis să vândă, până în vară, compania CFR Marfă. Privatizarea intreprinderilor de stat cu pierderi este un angajament al autorităţilor, în faţa creditorilor internaţionali, ca mod de degrevare a bugetului de cheltuieli neperformante.

Strategia de privatizare a CFR Marfă, aprobată de Guvern

Articol de Mihaela Enache, 06 Februarie 2013, 13:21

UPDATE Executivul a aprobat miercuri, în primă lectură, strategia vizând privatizarea companiei CFR Marfă, urmând ca o hotărâre de guvern în acest sens să fie adoptată după obţinerea tuturor avizelor necesare, a declarat ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, precizând că se va încerca respectarea calendarului propus.

Compania CFR Marfă s-ar putea privatiza până în data de 20 iunie, a spus ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu.

În prezent, datoriile companiei se ridică la peste 1,89 miliarde lei, cea mai mare parte reprezintă datorii către bugetul de stat şi către CFR Infrastructură, dar sunt şi o serie de penalităţi.

Pe lângă condiţia depunerii unei garanţii de participare de minim 10 milioane de euro, ministrul a susţinut că vor fi stabilite şi criterii de participare.

"E vorba de necesitate ca cei care vor să participe privatizare, să aibă experienţă relevantă în transportul pe calea ferată, bonitatea necesară şi să arate că au posibilitatea să dezvolte această companie în viitor, ca şi acţionari majoritari", a spus ministrul.

În ceea ce priveşte transferul celor 13 spitale CFR din portofoliul Ministerului Transporturilor, în cel al Sănătăţii, Relu Fenechiu crede că este un demers îndreptăţit, afirmând că ministerul pe care îl conduce nu dispune de competenţele necesare pentru organizarea sistemului de sănătate.

"Nu pleacă niciun medic acasă. Nu se întâmplă altceva cu aceste spitale, decât îşi schimbă şeful. Nu cred că 13 spitale din România puteau să asigure nişte servicii de sănătate dedicate celor care sunt sau au fost angajaţi la Ministerul Transporturilor", a mai afirmat Fenechiu.

Drumul CFR Marfă, de la datorii la privatizare

Câteva zeci de companii ar fi interesate de CFR Marfă.

La ultima dezbatere pe tema strategiei de privatizare a companiei se vorbea de posibili investitori din Polonia sau Cehia, dar şi de firme din România.

Guvernul introduce, însă, etape de selecţie, pentru a se asigura că cel care va câştiga deţine fondurile, precum şi specializarea necesara pentru a prelua societatea de transport feroviar.

Taxa de înscriere ar urma să fie de 20.000 de euro, iar garanţia de participare la licitaţie de 10 milioane de euro, pentru ca Ministerul Transporturilor să se asigure că sunt investitori serioşi.

Din privatizare, statul se aşteaptă să obţină cel puţin 60 de milioane de euro, conform cifrelor incluse în proiectul de buget pentru acest an.

Programul privatizării a fost convenit cu finanatorii internaţionali, dar rămân de clarificat suficiente detalii legate de posibilitatea ştergerii datoriilor sau de viitorul angajaţilor, în prezent, în număr de peste 9.000, de trei mai puţin decât în urmă cu 15 ani.

Pe fondul nemulţumirii sindicatelor că CFR Marfă va fi privatizat, în loc să se ia măsuri interne de redresare, Guvernul a anunţat că singurul criteriu de adjudecare a licitaţiei va fi preţul oferit.

Aşadar, nicio condiţie privind personalul, structura sau investiţiile.

Miza privatizării este ca CFR Marfă să devină o companie profitabilă.

CFR Marfă, îngropată în datorii

În prezent, datoriile sunt de aproape 450 de milioane de euro, iar pierderile anuale sunt estimate la peste 10 milioane de euro.

Cum se va rezolva problema datoriilor pe care le are compania va fi un punct important în procesul de privatizare, explica pentru ziarul Bursa omul de afaceri Gruia Stoica, proprietarul GRAMPET Group, din care face parte Grup Feroviar Român, principalul operator român privat din domeniu.

Omul de afaceri, care, în prezent, investeşte în mai multe ţări din regiune, s-a arătat interesat de preluarea celor 51% din acţiunile CFR Marfă, după ce a cumpărat în urmă cu câteva zile şi fabrica de locomotive Electroputere din Craiova.

Restructurarea sectorului transporturilor şi transformarea lui într-un domeniu eficient ar trebui să fie printre priorităţile imediate ale Guvernului, arăta şeful misiunii FMI, la finalul ultimei evaluări a acordului preventiv, ca element de bază pentru evoluţia economică a României.

O bună infrastructură de transport atrage investitorii străini şi îi stimulează pe cei din ţară, atrăgea atenţia Erik de Vrijer, luna trecută, la Bucureşti.

VIDEO Ședință de guvern la Timișoara
Știri 25 Aprilie 2024, 09:00

VIDEO Ședință de guvern la Timișoara

Propunerea ca şedinţa să se desfăşoare la Timişoara a venit din partea preşedintelui interimar al Camerei Deputaţilor, Alfred...

VIDEO Ședință de guvern la Timișoara
România și Coreea de Sud vor coopera în domeniul energiei nucleare
Știri 25 Aprilie 2024, 08:42

România și Coreea de Sud vor coopera în domeniul energiei nucleare

România este foarte interesată să lucreze cu parteneri internaţionali în dezvoltarea şi implementarea tehnologiei...

România și Coreea de Sud vor coopera în domeniul energiei nucleare
Guvernul vrea să introducă salariul minim european în România
Știri 24 Aprilie 2024, 10:08

Guvernul vrea să introducă salariul minim european în România

Sunt în discuţie mai multe formule de calcul, dar pentru început salariul minim brut ar urma să crească de la 1 iulie de la...

Guvernul vrea să introducă salariul minim european în România
România şi Coreea de Sud își extind cooperarea bilaterală
Știri 23 Aprilie 2024, 16:47

România şi Coreea de Sud își extind cooperarea bilaterală

Domenii precum apărarea, energia nucleară, investiţiile şi comerţul exterior s-au aflat în centrul convorbirilor dintre...

România şi Coreea de Sud își extind cooperarea bilaterală
Parlamentul a aprobat participarea militarilor români la constituirea unei grupări navale de deminare în Marea Neagră
Știri 22 Aprilie 2024, 17:15

Parlamentul a aprobat participarea militarilor români la constituirea unei grupări navale de deminare în Marea Neagră

Cu 261 de voturi pentru şi şapte împotrivă, plenul reunit a aprobat şi solicitarea şefului statului pentru participarea...

Parlamentul a aprobat participarea militarilor români la constituirea unei grupări navale de deminare în Marea Neagră
Preşedintele Klaus Iohannis este în vizită oficială în Coreea de Sud
Știri 22 Aprilie 2024, 13:50

Preşedintele Klaus Iohannis este în vizită oficială în Coreea de Sud

Coreea de Sud este prima ţară din regiunea Asia-Pacific cu care România a ridicat relaţiile la nivel de parteneriat strategic.

Preşedintele Klaus Iohannis este în vizită oficială în Coreea de Sud
Parlamentul se pronunță pe participarea Armatei Române la misiuni de securitate la Marea Roşie şi Marea Neagră
Știri 22 Aprilie 2024, 10:43

Parlamentul se pronunță pe participarea Armatei Române la misiuni de securitate la Marea Roşie şi Marea Neagră

Parlamentul se reuneşte în şedinţă comună pentru a supune aprobării solicitările preşedintelui Klaus Iohannis cu privire la...

Parlamentul se pronunță pe participarea Armatei Române la misiuni de securitate la Marea Roşie şi Marea Neagră
Autorităţile române, interesate de atragerea de finanţări pentru Portul Constanța
Știri 19 Aprilie 2024, 19:50

Autorităţile române, interesate de atragerea de finanţări pentru Portul Constanța

Dezvoltarea capacităţii Portului Constanţa, cel mai mare hub de distribuţie a mărfurilor la Marea Neagră pentru Europa...

Autorităţile române, interesate de atragerea de finanţări pentru Portul Constanța