Mihai Necolaiciuc a fost adus în ţară
Fostul director al CFR, Mihai Necolaiciuc a fost adus miercuri seara, în România.
Articol de Andreea Prisăcariu, 21 Aprilie 2011, 12:50
El a fost audiat la Judecătoria Sectorului 1, în vederea confirmării mandatului de arestare emis în lipsă pe numele său. Autorităţile americane au semnat săptămâna trecută mandatul de predare.
Mihai Necolaiciuc s-a aflat în custodia autorităţilor din America aproape doi ani.
Fostul director al CFR, Mihai Necolaiciuc, este acuzat de mai multe infracţiuni, printre care şi abuz în serviciu şi este urmărit pentru un prejudiciu de aproape 55 de milioane de euro adus Companiei Naţionale de Căi Ferate.
Mihai Necolaiciuc a fost arestat de către autorităţile americane în vederea extrădării în iunie 2009, după ce statul român mai înaintase trei cereri în acest sens.
Procurorii anticorupţie de la Bucureşti au dispus trimiterea sa în judecată în trei dosare.
DNA susţine şi că fostul director ar fi traficat resursele financiare şi activele companiei în folosul unor societăţi comerciale private şi a achiziţionat ilegal produse inutile la preţuri supraevaluate.
Ana Otilia Nuţu, expert în infrastructură la Societatea Academică Română, spune că pentru a evita pe viitor aceste fraude aduse Companiei Naţionale de Căi Ferate, ar trebui să existe controale punctuale.
"Acum, din câte ştiu, există şi nişte prevederi suplimentare care au apărut la CFR, ca urmare a scandalului din urmă cu câţiva ani în legătură cu Necolaiciuc, şi anume faptul că absolut toate procedurile de licitaţie trebuie să fie aprobate înainte de Consiliul de Administraţie al CFR, lucru care este un control introdus tocmai din cauza acestei probleme, însă, pe de altă parte, a îngreunat foarte mult contractarea unor lucrări care erau pe fonduri europene. Ar fi un lucru foarte bun dacă s-ar face controale punctuale, de către Curtea de Conturi sau de către alte instituţii care sunt abilitate", a spus Ana Otilia Nuţu.
Mihai Necolaiciuc nu este însă singura problemă cu care se confruntă Compania Naţională de Căi Ferate, potrivit expertului în infrastructură de la Societatea Academică Română, Ana Otilia Nuţu.
Mai exact, CFR-ul ar trebui să fie restructurat pentru a deveni o afacere profitabilă şi întreg sistemul să fie îmbunătăţit.
"Problemele pe care le are CFR, de funcţionalitate şi de lipsă de resurse, nu sunt cauzate exclusiv de furturi, sunt şi alte probleme de genul că îşi încasează foarte puţini bani de la operatori sau CFR Călători nu primeşte bani de la bugetul de stat, conform contractului de serviciu public, şi atunci nu îşi poate plăti taxa de utilizare a infrastructurii sau taxa de utilizare a infrastructurii este prea scăzută şi atunci CFR are întotdeauna o problemă, a mai spus Ana Otilia Nuţu.
Potrivit unui comunicat, Ministerul Transporturilor salută aducerea în ţară a fostului director CFR şi speră ca astfel adevărul să iasă la lumină în cazul devalizării Căilor Ferate Române.
Şi Statele Unite speră ca procedurile în cazul lui Necolaiciuc, odată ajuns în România, vor fi corespunzătoare, arată Ambasada Americii într-un comunicat şi că vor transmite un semnal puternic celor angajaţi în activităţi similare şi anume că nu va fi tolerată corupţia.