Instituţiile cheltuie zece milarde de euro pe achiziţii publice

Potrivit unui studiu al Institutului pentru Politici Publice, majoritatea românilor nu au încredere în sistemul de achiziţii publice.

Adăugat: 10 Aprilie 2012
Ultima actualizare:10 Aprilie 2012

Politica Romaneasca
trimite pe mail

90% dintre români spun că nu au încredere în felul în care se fac  achiziţiile publice, relevă o  analiză a Institutului pentru Politici Publice.

Zece miliarde de euro sunt cheltuiţi anual pe contracte de achiziţie publică, atribuite prin intermediul sistemului electronic de achiziţii.

Această sumă nu reprezintă decât a treia parte din suma estimată a fi contractată anual de autorităţile publice pentru achiziţii, avertizează IPP.

Astfel, deşi ar fi trebuit să creeze cea mai mare piaţă de achiziţii de servicii şi produse, SEAP nu contribuie, în acest moment, nici la formarea unui mediu de afaceri competitiv, nici la creşterea transparenţei cu privire la cheltuirea banului public.

În acest context, spune  ambasadorul Statelor Unite la Bucureşti, Mark Gitenstein, investitorii americani nu sunt încurajaţi să vină în România.

El a amintit în conferinţa de prezentare a raportului IPP, cât de important este ca sistemul achiziţiilor publice să fie transparent şi, deci, credibil.  

"Achiziţiile publice trebuie să aibă un standard foarte ridicat în ce priveşte integritatea. Este crucial ca acest proces să funcţioneze ireproşabil. Este vorba, până la urmă, despre credibilitatea întregului proces. Noi credem că respectarea legii şi transparenţa fac democraţia mai puternică şi piaţa mai sigură. Aceste lucruri pot face din România un aliat mai puternic şi mai de încredere", a spus Gitenstein.

Legislaţia greoaie generează probleme

Legislaţia imperfectă, interpretabilă şi greoaie  sunt vulnerabilităţile recunoscute la unison, atât de autorităţile cu funcţii de control a achiziţiilor publice, cât şi de cele contractante.

De asemenea, mare parte din reguli, când vine vorba de cheltuirea banilor publici, sunt identificate la nivelul consiliilor locale şi judeţene.

Preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Integritate, Horia Georgescu, spune că una din problemele principale pe care instituţia le-a identificat este conflictul de interese.  

"Din perspectiva ANI, pot să vă spun că conflictul de interese e un fenomen de masă, în special în zona administraţiilor publice locale, şi aici mă refer la firme ale aleşilor locali, care poate unele în mod corect, dar în cele mai multe cazuri, în mod incorect, drenează bani publici spre propriile buzunare.  eporter: Soluţiile identificate de IPP, pentru rezolvarea neregulilor din sistemul de achiziţii publice merg de la schimbarea totală a legislaţiei în vigoare, până la campanii de promovare a unor modele de bune practici", a spus Georgescu.



Autor:
Adrian Cristea
Editor:
Luminiţa Apostolescu
Adăugat:
10 Aprilie 2012


Articole pe aceeasi tema


Toate câmpurile sunt obligatorii.

Reafiseaza