Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei

"Deci noi asta încercăm să oprim companiile, să stabilească politica comercială în cunoştintă de ce vor face concurenţii lor".

Adăugat: 13 Ianuarie 2012
Ultima actualizare:13 Ianuarie 2012

Politica Romaneasca
trimite pe mail

Preşedintele Consiliului Concurenţei Bogdan Chiriţoiu a acordat  readactorului Magdalena Zăvoianu un interviu în care  a făcut o serie de aprecieri despre modul de funcţionare al acestei instituţii, dar şi despre criteriile de acordare a sacţiunilor marilor companii din România.  

Magdalena Zăvoianu: În studioul nostru invitat preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu. Bună ziua, domnule preşedinte. Discutăm despre cea mai mare sancţiune dată până acum companiilor petroliere din România şi singura, de altfel. Singura de acest gen dată în Uniunea Europeană. Se ridică la valoarea de 205 milioane de euro, echivalentul a 880 de milioane de lei. Pentru a vedea exact dimensiunea acestei sume, să înţelegem despre ce valori vorbim, 205 milioane euro, dle preşedinte Chiriţoiu, spuneţi-ne ce se poate face cu aceşti bani, sau de câte ori acoperă veniturile de la bugetul de stat.  

Bogdan Chiriţoiu:
Suma este imensă faţă de bugetul nostru care este de aproximativ 8,5 milioane de euro pe an. Asta cred că acoperă mai mult decât tot ce a chetuit statul cu noi de la înfiinţarea instituţiei acum 15 ani. Este, dacă vreţi, cât o tranşă de FMI.  

Magdalena Zăvoianu: De FMI, la acest lucru mă gândeam şi eu. În general tranşa este de 300 de milioane de euro.  

Bogdan Chiriţoiu: Ca să reluăm acuma, este undeva în zona asta. Evident că este important pentru noi, nu avem încă o realizare profesională. Pe de altă parte, ce insist, obiectivul nostru nu este să dăm amenzi, nu-i scopul nostru să spoliem agenţii economici şi să le dăm amenzi, ci să facem să funcţioneze economia de piaţă. Asta este grija noastră primordială ca pieţele să funcţioneze, ceea ce, dacă ele funcţionează corect, este în beneficiul consumatorului. Nu înseamnă că toate preţurile sunt mici, dar înseamnă că ele sunt cât de mici este posibil, este raţional, este economic să fie.

Magdalena Zăvoianu:Aceste companii petroliere au fost pentru prima dată amendate. Ele au şi reacţionat. Sunt cinci mari companii petroliere din România care au fost amendate şi aş dori, dacă puteţi, să le menţionaţi.  

Bogdan Chiriţoiu: Da, sunt cele mai mari companii de pe piaţa de carburanţi din România. În primul rând este OMV Petrom, care este cel mai mare jucător de pe piaţă şi cea mai mare companie din România din orice domeniu de activitate. Apoi este vorba de Lukoil, care este o companie cu capital rusesc, investitor important la noi, Rompetrol, care acuma aparţine uneia dintre firmele de petrol din Kazahstan. De asemenea MOL, producător maghiar şi cea mai mică prezentă în România este ENI, care are benzinăriile Agip.   

Magdalena Zăvoianu: Da, am văzut că sunt amendate două companii de la OMV, OMV Petrom şi OMV Petrom Marketing. Mărturisesc până acum nu ştiam că există.  

Bogdan Chiriţoiu: Da, ăsta este modul lor de organizare. Una gestiona benzinăriile Petrom, sub sigla Petrom şi alta benzinăriile sub sigla OMV.  

Magdalena Zăvoianu: Ele, într-adevăr, au reacţionat, toate spun că vor acţiona în instanţă sau vor cere suspendarea acestor amenzi. Întrebarea noastră, a celor care beneficiem de pe urma livrărilor companiilor petroliere, este dacă această amendă mare, cum spuneaţi dvs, acoperă de câteva ori veniturile din bugetul de stat anual, dacă ea nu se va reflecta în preţul la pompă. Uitaţi, astăzi Petrom, spre exemplu, anunţă noi scumpiri la pompă, la benzină.  

Bogdan Chiriţoiu: Bun, ceea ce ne spun nouă companiile, lucru cu care i-am creditat până acuma, este că preţurile lor ţin de cotaţiile internaţionale, deci ţin de ceea ce se întâmplă pe pieţele internaţionale cu preţul petrolului şi în special cu preţul benzinei, pentru că toată lumea ştie că există bursa petrolului, mai puţină lume ştie că există ceva similar şi în cazul benzinei. Deci cât timp, dacă afirmaţia asta este adevărată, preţurile nu au cum, din moment ce noi nu afectăm cotaţiile internaţionale, preţurile în România nu au cum să se modifice datorită unei amenzi date de Consiliul Concurenţei indiferent cât de mare ar fi această amendă.

Magdalena Zăvoianu: Dar ce s-a întâmplat de fapt la aceste companii? Cum aţi pornit această investigaţie? Ea este pornită din 2005, acuzându-le pe baza unui abuz în ceea ce priveşte preţul practicat la pompă.  

Bogdan Chiriţoiu: Deci este o investigaţie care, într-adevăr, acoperă mai mulţi ani. Acuma, sancţiunea asta este dată pentru o faptă precisă şi mai îngustă. Este vorba de elemente pe care le-am descoperit în special în 2009, pentru că atunci am făcut ce numesc eu inspecţie inopinată, deci am descins în sediile companiilor şi am colectat dovezi de acolo. Dovezi însemnând e-mailuri pe care şi le-au trimis unii altora, diferite dosare ale lor şi pe baza acestor dovezi culese în 2009, pe astea am fundamentat această decizie. Ce am constatat este că în 2007 şi în 2008 au avut loc întâlniri şi discuţii ale acestor companii petroliere pentru a retrage, sau legate de retragerea unui anumit sortiment de benzină, Eco Premium, de pe piaţă românească.

Magdalena Zăvoianu:Acestea ar fi dovezile pe care le prezentaţi dumneavoastră în cazul în care aceste companii vor acţiona în judecată decizia dumneavoastră.  

Bogdan Chiriţoiu:
Şi sunt dovezile pe care ei le-au primit.  

Magdalena Zăvoianu:
.. şi minute. Ele sunt acoperitoare pentru o amendă atât de mare şi pentru o acuzaţie atât de gravă?  

Bogdan Chiriţoiu: Ele dovedesc, în viziunea noastră, faptul că aceste companii au avut o înţelegere, au acţionat împreună pentru a scoate acel produs de pe piaţă. Aici este o distincţie care poate să pară tehnică cumva, dar este foarte importantă. Noi nu negăm dreptul oricărei companii din România de a vinde ce vrea ea, cui vrea ea şi la ce preţ vrea ea. Asta este economia de piaţă, aşa funcţionează. Ceea ce  companiile nu au voie, însă, să facă într-o economie de piaţă este ca în loc să-şi ia deciziile singure, nu au voie, spun, să acţioneze împreună. Pentru că dacă tu ştii ce va face concurentul tău, atunci s-ar putea să abuzezi, într-adevăr, de poziţia ta. Cât timp ai o incertitudine, tu te gândeşti, eu poate o să măresc preţul, poate nu o să mai vând produsul ăsta, poate o să fac nu ştiu ce, cât timp ţi-e frică de concurentul tău, o să fi cumva limitat, O să spui, dacă eu cresc preţul prea mult atunci altcineva îmi ia locul, dacă eu nu mai vând produsul ăsta o să-l vândă altcineva. Atunci concurenţa asta te înfrânează de a lua măsuri care sunt în defavoarea consumatorilor. Evident că dacă preţurile cresc, sau dacă un produs de care ai nevoie nu-l mai găseşti, este în defavoarea consumatorului. Concurenţa frânează această.., nu dă posibilitatea companiilor să abuzeze. Dacă ele, în schimb, vorbesc între ele şi stabilesc împreună ce să facă, atunci mecanismele concurenţiale, în esenţă piaţă nu mai funcţionează. Deci noi asta încercăm să oprim companiile, să stabilească politica comercială în cunoştintă de ce vor face concurenţii lor. Şi acesta este motivul pentru care i-am sancţionat. Repet, nu pentru simpla retragere. Dacă o făcea, dacă Petrom lua decizia asta de capul lui, fără să ştie ce va face Lukoil sau Rompetrol, nu aveam o problemă.  

Magdalena Zăvoianu: Dar ştiţi, trebuie să aveţi argumente foarte solide pentru că ei oricum se pot întâlni în acea clădire care este a Asociaţiei petroliştilor. Asta nu le poate interzice nimeni. Dovezile dumneavoastră trebuie să fie extrem de solide în ceea ce priveşte o acuzaţie atât de gravă de politică antitrust, anticoncurenţială.  

Bogdan Chiriţoiu: Exact. De asta avem.., legea ne dă această pârghie de a intra în sediile lor şi de a colecta documente din acele sedii. Este o putere pe care o avem numai noi în România. Bun, puterile din România sunt similare cu ce au autorităţile de concurenţă în Europa. Deci Legea concurenţei în România este racordată la legislaţia europeană de concurenţă. Ce facem noi în România, fac colegii de-ai noştri în celelalte 26 de state membre. Deci în toată UE oameni ca noi au această putere de a intra în sediile companiilor şi de a colecta de acolo documente legate de suspiciunile pe care le au. Este principalul instrument pe care-l avem pentru a demonstra o încălcare de lege pentru că, cum spuneţi, altfel ar fi foarte greu. Şi eu sunt convins că pot să fie situaţii pe care nu le depistăm. Niciodată nu poţi să-i prinzi pe toţi cei care încalcă legea, dar important este să-i prinzi din când în când şi când îi prinzi să dai o sancţiune care să fie descurajantă, care să fie mai mare decât câştigul pe care-l au ei din încălcarea legii şi care să fie suficient de mare cât să-i descurajeze pe ei sau pe alţii de la încălcarea legii. Altfel nu se atinge obiectivul.  

Magdalena Zăvoianu:
Astfel de amenzi descurajante veţi mai face în cadrul Consiliului Concurenţei? Şi pe alte domenii, mă gândesc?

Bogdan Chiriţoiu: Consiliul are în lucru 70 de investigaţii, deci foarte probabil că vor mai fi multe sancţiuni.  

Magdalena Zăvoianu: La valori atât de ridicate?  

Bogdan Chiriţoiu: Nu asta voiam să spun. Cu aşa ceva nu cred că ne mai întâlnim curând, cu sume de genul ăsta, pentru că, chiar dacă procentul de sancţiuni e relativ mediu, legea ne dă dreptul să aplicăm sancţiuni între 0,5% şi 10% din cifra de afaceri anuală a companiei - repet, din cifra de afaceri, nu din profit, ci din toţi banii pe care îi vehiculează o companie. Procentul la această sancţiune este cumva mediu, a fost în jur de 3% din cifra de afaceri.  

Magdalena Zăvoianu: La Petrom am înţeles că a fost undeva mai... 

Bogdan Chiriţoiu: Nu, la Petrom a fost 3,2%, la  ceilalţi a fost 3 sau chiar pentru Rompetrol a fost 2,6. Asta ţinând cont de circumstanţe, de cât de vinovaţi i-am considerat ş.a.m.d. Deci procentul, repet, este unul relativ frecvent întâlnit, dar pentru că aceste companii sunt foarte mari, sunt cele mai mari companii din România, nu cred că mai există o altă industrie în România care are cifră de afaceri de 6 miliarde de euro.   

Magdalena Zăvoianu: Şi reacţia lor, ai văzut, a fost pe măsură. Ei, în mass media au ieşit cu acele comunicate în care arătau că nu sunt dispuşi să plătească, unii chiar au spus că vor acţiona în judecată. Cum reacţionaţi dvs. la demersurile lor?  

Bogdan Chiriţoiu: Asta este o situaţie cu care ne întâlnim frecvent, deci noi suntem obişnuiţi că aproape toate amenzile noastre sunt contestate în instanţă pentru că sunt sume foarte mari şi companiile, dintr-un motiv sau altul, sunt obişnuite să atace în instanţă deciziile noastre.

.........................................................................................................................................................................

Magdalena Zăvoianu: Rompetrol spune în comunicatul de presă cum că nu a avut nici o înţelegere cu nici una dintre companii şi constată cu surprindere că a fost amendată.  

Bogdan Chiriţoiu: Acum surprindere sau nesurprindere asta este problema lor. Rompetrol este adevărat că nu... şi-a dat acceptul târziu, a fost ultima companie care şi-a dat acceptul pentru retragerea produsului. Sunt şi... De aici şi nemulţumirea celorlalte companii, sunt mail-uri /întregi/ care spun 'Rompetrol încă nu ne-a răspuns'. Rompetrol n-a participat la întâlnirile lor, a retras mai târziu produsul de pe piaţă. Acesta este şi motivul pentru care Rompetrolului i-am dat procentul cel mai scăzut de amendă. Dar Rompetrolul a ştiut ce fac ceilalţi şi a beneficiat în felul ăsta de această informaţie.

Magdalena Zăvoianu: Există posibilitatea, prin politica concurenţială, ca acestor companii să li se reducă cuantumul amenzii sau unii poate au imunitate la amendă, mă gândesc?  

Bogdan Chiriţoiu: Nu. Deci asta puteau... Există pârghii legale pentru aşa ceva, dar asta trebuiau s-o facă înainte ca noi să luăm decizia. Există o posibilitate care e foarte rar folosită în România din păcate. Noi încercăm s-o promovăm, dar până acum n-am avut foarte mult succes. Companiile care vin şi furnizează dovezi împotriva celorlalţi, împotriva complicilor lor pot primi o reducere de 50% din amendă sau în cazuri excepţionale pot să primească chiar imunitate la amendă. Dar, repet, astea sunt cazuri foarte rare. Noi vrem să promovăm această practică, pentru că la nivelul Comisiei Europene şi în câteva state membre ale UE e principalul mijloc în care autorităţile de concurenţă află de încălcarea legii. Deci pentru noi ar fi util.  

........................................................................................................................................................................

Magdalena Zăvoianu: În cazul celorlalte 70 de investigaţii pe care le aveţi în curs există asemenea cazuri în care vin şi sesizează la Consiliul Concurenţei?  

Bogdan Chiriţoiu: Am avut câteva cazuri mai mici până acum pe care le-am finalizat acum un an. Mai mici în sensul că sunt firme pe pieţe locale, deci firme relativ mici, şi avem un caz mai mare care, într-adevăr e în lucru. Deci speranţa mea este că atunci când îl finalizăm, dacă acel se va finaliza cu succes - succes înseamnă pentru noi că dovedim încălcarea legii - atunci putem, cu sprijinul dumneavoastră şi al altor colegi din presă, putem să-i facem publicitate şi să arătăm /managerilor români/....  

Magdalena Zăvoianu: Sunt în lucru, aşa cum spuneaţi, 70 de investigaţii. În ce stadiu sunt ele, când veţi anunţa rezultatele acestor investigaţii?  

Bogdan Chiriţoiu: Anul trecut am terminat 24, de exemplu, de investigaţii. Deci nu ştiu dacă anul ăsta o să fim probabil ceva similar. Deci întotdeauna sunt investigaţii. Unele sunt mai mari, unele sunt mai mici, unele se încheie şi fără sancţionare. Nu e automat, că dacă deschidem o investigaţie la finalul ei ajungem la concluzia că am găsit probe suficiente.Deci, sunt cazuri, avem mai puţine, dar sunt cazuri când închidem investigaţiile fără să sancţionăm, dar repet sunt constant. Anul trecut, desigur, acesta a fost cel mai mare caz, cel de pe piaţa benzinei, dar chiar la începutul anului trecut...

Magdalena Zăvoianu: Pentru cele 24 de cazuri deja rezolvate anul trecut, la ce valoare se ridică amenzile? Mă gândesc că amenzile acestea au intrat în veniturile bugetului de stat?  

Bogdan Chiriţoiu:
Unele da, dar cum v-am spus, majoritatea sunt atacate în instanţă şi acolo sunt diferite variante, fie instanţa respinge amânarea de la plată şi atunci ele se încasează, fie cum am avut cazul, excepţie, dar nefericit pentru noi, Orange - Vodafone, alea au fost amenzi foarte mari.  (...) Aproape toate cazurile noastre acum merg la Comisia Europeană. Iarăşi un pic tehnic, mă opriţi dumneavoastră dacă devin plictisitor. Noi aplicăm, deci politica de concurenţă este o politică europeană, nu este o politică naţională. Este una din prerogativele cheie ale Comisiei Europene. De ce? Pentru că este la baza pieţei interne a Uniunii, este temelia pe care se aşează cea mai importantă construcţie a Uniunii, care este piaţa internă. Bun. Noi, când aplicăm Legea concurenţei în România putem aplica totodată şi Tratatul Uniunii. Deci, aplicăm două legi.  

Magdalena Zăvoianu:
În baza acestui Tratat al Uniunii Europene aţi amendat aceste companii.  

Bogdan Chiriţoiu: Da. Noi am spus că au încălcat şi legea românească, dar au încălcat totodată şi Tratatul Uniunii Europene. Ei, legea românească este, în esenţă, aceeaşi cu cea din celelalte ţări europene, dar oricum fiecare ţară poate să aibă mici variaţii. Tratatul este unul singur. Atunci Comisia Europeană, care este garantul tratatelor, vrea să se asigure că ţările aplică în mod uniform Tratatul. Deci, nu vor ca România să fie mai originală, mai excentrică, să aplice, să interpreteze într-un fel articolele din Tratat, în timp ce, nu ştiu, Anglia sau Franţa sau Germania sau nu mai cine să le aplice altfel şi atunci noi, toate cazurile mari pe care le avem acum, când spun, când suspectăm că o firmă încalcă legea naţională suspectăm totodată că încalcă şi Tratatul. De ce? Pentru că România este o parte destul de mare, este o piaţă destul de mare şi atunci spunem, domnule dacă ai afectat concurenţa în România şi în felul ăsta ai încălcat legea românească, ai afectat totodată şi comerţul dintre statele membre şi concurenţa la nivelul pieţei interne a Uniunii Europene şi atunci înseamnă că ai încălcat şi Tratatul Uniunii. Ei bine şi din cauza asta pentru că mai toate cazurile noastre, repet, mai mari, sunt deschise şi pe Tratatul Uniunii, atunci ele trebuie să fie văzute de Comisia Europeană înainte de a lua noi decizia. Este un lucru care mie îmi place pentru că ne dă, totuşi, noi suntem un stat membru nou, suntem o autoritate mai tânără, o să sărbătorim anul ăsta 15 ani de la înfiinţare. Sunt alte ţări care au 20 şi - 30 de ani de existenţă. Mie îmi dă o anumită încredere dacă ştiu că ceea ce au lucrat oamenii noştri este văzut şi de experţii Comisiei Europene. De obicei, nu avem, nu ne fac niciun fel de comentarii. Sunt cazuri în care ne fac anumite sugestii de îmbunătăţire a dosarului, când li se pare că avem anumite lipsuri, dar astea sunt mai rare.  

Magdalena Zăvoianu:
Înseamnă că sumele ar trebui să le recuperaţi de la aceste companii din moment ce au avut şi ochiul avizat al Comisiei Europene.  

Bogdan Chiriţoiu:
Cum am spus şi mie îmi dă un grad de ... Oricum, vedeţi că nu ne pripim cu cazurile, da? Deci, putem fi acuzaţi de multe, dar de faptul că suntem prea grăbiţi nu cred că ne acuză cineva, da?

Magdalena Zăvoianu: Domnule preşedinte, intenţionăm să discutăm şi despre schema ajutoarelor de stat pe care ştiu că o coordonaţi la Consiliul Concurenţei. Mai avem circa un minut şi jumătate de dialog. Care ar fi priorităţile în ajutoarele de stat pe care le gestionează, le coordonează Consiliul Concurenţei? În acelaşi timp, ele sunt controlate de Comisia Europeană.  

Bogdan Chiriţoiu: Exact. Vreau să vă spun că noi suntem, dacă vreţi, un fel de ambasadori ai României faţă de Uniunea Europeană. Ei au... Comisia Europeană ia decizia; noi pregătim dosarele, noi prezentăm cazul României în faţa Comisiei. Ce vreau eu este să dăm prioritate acelor cazuri care sunt legate de privatizări, deci cazuri... nu ştiu, ori ştergeri de datorii, restructurări ale companiilor, deci diferite forme ale ajutoarelor de stat pentru companii care urmează a fi privatizate privind acordul... ca parte a acordului cu Uniunea Europeană şi cu Fondul Monetar. Deci mă interesează Oltchimul, e o companie cu care lucrăm de mult timp, sper că vom avea în curând o decizie; vorbim de Compania Naţională a Huilei, unde are loc o structurare, ne aşteptăm, în scurt timp, Comisia să ne dea lumină verde; CFR Marfă este pregătit pentru privatizare...

Magdalena Zăvoianu:  Şi Poşta Română?  

Bogdan Chiriţoiu: Poşta Română cred că e pregătită pentru privatizare, nu s-a /.../.  

Magdalena Zăvoianu: Pe care aţi sancţionat-o?  

Bogdan Chiriţoiu: Da, e adevărat. Nu ştiu să se fi solicitat vreo măsură de ajutor de stat în cazul Poştei Române.  

Magdalena Zăvoianu:
Mulţumesc mult pentru prezenţă, astăzi, la emisiunea "Actualitatea în dezbatere"!  


Bogdan Chiriţoiu: Cu mare plăcere!

 

Fragmente din interviul realizat de Magdalena Zăvoianu şi şi difuzat la Radio România Actualităţi.

Interviul integral audio


 



Autor:
Magdalena Zăvoianu
Editor:
Simona Mihăescu
Adăugat:
13 Ianuarie 2012


Articole pe aceeasi tema


Toate câmpurile sunt obligatorii.

Reafiseaza