Maşina electrică, autoturismul viitorului în Europa
Miniştrii europeni ai industriei au aprobat strategia Comisiei Europene pentru promovarea maşinilor electrice în urmãtorii anii.
Articol de Politica Romaneasca, 26 Mai 2010, 12:45
În opinia lor, noile automobile vor oferi un sprijin considerabil întregii industrii europene.
Ministrul spaniol al industriei Miguel Sebastian a spus cã maşina electricã va fi un succes, nu dacã decid guvernele sau Comisia Europeanã, ci dacã acest model va fi dorit de cetãţeni.
El considerã cã pentru creşterea cererii pe piaţã, maşina electricã trrebuie sã îndeplineascã douã condiţii: sã aibã o autonomie suficientã a bateriei, iar reîncãrcarea acesteia sã poatã fi fãcutã cu uşurinţã în oricare ţarã a Uniunii.
Ministrul spaniol a recunoscut cã în prezent maşinile electrice sunt produse la scarã micã şi a spus cã sperã pentru 2011 o mãrire a producţiei.
Însã pentru a stimula cererea de masã Comisia Europeanã va cere o finanþare din partea Bãncii Europene de Investiţii, atât pentru vehicule cât şi pentru infrastructurã.
Franţa, Germania, Spania şi Portugalia au semnat o declaraţie pentru a favoriza lansarea maşinii electrice în Europa şi au fãcut un apel ca şi restul statelor Uniunii sã se alãture declaraţiei.
Ministrul Miguel Sebastian s-a arãtat convins cã în urmãtoarele luni va fi dat un impuls politic cererii şi ofertei de maşinielectrice în toate statele membre. Ceea ce va însemna un sprijin substanţial, a spus el, pentru industria auto, dar şi pentru întreaga industrie europeanã.
Marea Britanie a spart gheaţa
Primul automobil Citroen 100% electric a intrat in vanzare in Marea Britanie.
Numele sau este C1 ev’ie, avand la baza versiunea Citroen C1.
Chiar daca nu este chiar un automobil de familie C1 ev’ie are o serie de avantaje de necontestat: nu platesti taxa de drum, taxa de acces in centrul orasului, ai sute de spatii de parcare gratuite, nu ai costuri cu combustibilul si nu poluezi atmosfera.
Cererea de maşini electrice, în creştere
Potrivit unui sondaj realizat la nivel mondial, masinile electrice sunt la mare cautare, desi nu se gasesc pe piata.
Firma Bain&Co. a realizat acest sondaj in opt tari importante ale lumii, inclusiv Japonia, Germania, China si SUA.
Rezultatele acestui sondaj arata ca majoritatea oamenilor care au deja o masina, si-ar achizitiona inca una electrica pentru mersul prin oras.
Aproximativ 4.000 de persoane au raspuns la acest sondaj.
Gregor Matthies, unul dintre coordonatorii sondajului a declarat astfel: “Consumatorii ar cumpara masini electrice daca acestea ar exista pe piata. Cererea de vehicule electrice este mai mare intre persoanele care au masini premium si de lux si care isi pot permite o alta masina. Acestia sunt mult mai responsabili fata de mediu si vor ca ceilalti sa stie acest lucru”
Maşina electrică versus maşina clasică
In ultimul timp au aparut din ce in ce mai multe masini hibride si vehicule integral electrice. Performantele acestora cresc de la an la an, avem chiar si un super roadster electric capabil sa se ia la intrecere cu orice sportiva pe benzina. Dar o intrebare persista pe buzele tuturor: este masina electrica o solutie viabila utilizarii in masa in acest moment?
Pentru a da un raspuns cat de cat precis trebuie analizati mai multi factori. In primul rand, pretul.
Pretul de achizite si costul de utilizare al unui astfel de autovehicul.
Comparativ cu automobilele clasice pe combustibili lichizi, masinile eco sunt mai scumpe.
Mult mai scumpe chiar fata de masinile clasice din aceeasi gama si cu acelasi nivel de echipare.
Cât despre costul de utilizare… Problema e cu doua taisuri.
Pretul carburantilor a crescut foarte mult in ultimul timp.
Asadar, necesitatea unui automobil care sa functioneze cu altceva pare din ce in ce mai reala.
Pe de alta parte, automobilul electric are nevoie de baterii si de curent electric. Iar pretul acestora au crescut mult in ultimul timp de asemenea.
Apoi putem vorbim despre autonomie. O masina normală are o autonomie medie de 500 km.
O masină electrica in acest moment nu este capabila de o astfel de autonomie cu o încarcare completa a bateriilor din dotare, ci are o medie ce se situeaza în jurul valorii de 2-300 de KM.
În plus, o mare problema o reprezinta lipsa statiilor de incarcare pentru baterii.
Daca benzinarii gasim pe toate drumurile, statiile de incarcare pentru masinile electrice sunt o raritate chiar si in cele mai civilizate tari ale globului.
Cât priveşte performanţele, masinile electrice stau destul de prost, datorita greutatii lor sporite data de bateriile din dotare.
Însa viitorul suna bina, existant deja masini electrice sportive ce pot ajunge la 200 km/h si atinge viteza de 100 de km/h in 6 secunde.
Si in final, atu-ul masinilor electrice: sunt mult, mult, mult mai putin poluante decat cele clasice, pe benzina sau motorina. Iar cum gazele produse de numarul tot mai mare de masini a ajuns un factor important de poluare la nivel mondial, problema reducerii acestor emisii este una critica.